Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-12, 16:51   #23
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Resultatet av balansert kosthold og målrettet trening for en 3 barnsmor

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Mensen er det flere utøvere som mister ved spesiell og mye trening. Det med svette er nok til tider noe som kan variere. Brytere og andre utøvere innenfor vektklasseidrett slutter svette i pineperioden også. Dette er ofte kun et par tre dager eller deromkring. Sunt? Nei, sikkert ikke, men ikke verre enn at det tåles.
Å fryse hører nok med, snakk med Kristin Størmer Steira om hun ofte er kald....eller hvilken som helst annen person som har ca 5% fett på kroppen, idrettsutøver eller ikke. Noen sier jeg har 14-15% selv pga utseende og jeg fryser mye sjøl...veldig mye også. Men det er derfor jeg har gode klær.
Hukommelse som ei tippoldemor? Kjenner kun 3 fitnessutøvere dessverre, de har ikke hukommelse som ei tippoldemor, men i konkurranseperioden så gidder de rett og slett ikke fokusere på så mye annet enn det som er viktig for dem. Ser at dette gjelder mer eller mindre alle toppidrettsutøvere, de gidder ikke bruke hjernekrefter på ting som ikke angår det å prestere 100% og svarer da bullshit eller gidder ikke.
Merker det faktisk sjøl også i tiden før konkurranser, orker ikke svare kona eller ungene eller forholde meg til hverdagslige problemer (selv om man må). Det viktigste er da meg sjøl og kun det fordi det er det som betyr noe der og da. Det betyr ikke at jeg har dårlig husk, det betyr bare at jeg ikke gidder bruke energi på det. Har lest endel om disse mekanismene og det er temmelig bevisste valg man gjør når man konsentrerer seg.
Heldigvis varer det ikke så veldig lenge

Så min personlige mening er nok at fitnessutøvere langt ifra er i en særklasse eller spesiell for slike symptomer. Det er nok mer vanlig i andre idretter enn fitness. Tenker litt på roere, syklister, langrennsløpere, brytere, løpere etc som har flere måneder med sesong....jesus, er nok en god grunn til at kvinner og menn som er gifte med disse i praksis er aleneforeldre...haha

Skrev jeg ikke at dette var symptomer de hadde når de var på sitt "beste" da?

Jeg vil nå si det er endel forskjell på f.eks en syklist, vs en fitnessutøver, selvom begge deler er sport. Som syklist prøver du ditt beste på å bygge opp kroppen, i dagene før en konkurranse. En fitnessøvers oppbygging skjer hele resten av året, men de siste ukene handler det kun om å opprettholde masse og kvitte seg med mest mulig fett. Mange fitnessutøver lever gjerne på brokkoli og torsk i en uke, før en konkurranse. Det handler jo om å bli kvitt alt man har av fett og alt man har av vann. De heller i seg enorme mengder vann dagen før en konkurranse, innfører så vannstopp og får ikke i seg en cl væske før konkurransen er over. Fitnessutøvere ligner vel mer på kampsportutøvere som lever på "diett" før en konkurranse, for å komme seg ned i en viss vektklasse.

Den sviktende hukommelsen handler ikke om å ikke gidde å fokusere, for en fitnessutøver. Det kalles, på "fagspråket" dietthode og er noe som skjer når kroppen får veldig for lite næring over tid. Hjernen går litt tregere da, vettu.

Og det krever nå ganske mye for å bygge seg opp en kropp, som er fitness-scenen verdig. Det er ikke gjort på noen uker før en konkurranse, men noe de må trene ganske lenge og mye for å få til og som da må opprettholdes. Så vil si at de har en gaaaaaaaaanske lang sesong de også.

Sist redigert av nellie : 06-10-12 kl 17:08.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat