Har lest en del om ortoreksi tidligere da jeg har vært med i en støtte gruppe for folk som har tatt det et hakk for langt i sin streben etter å bli TYNN. For med mange av disse menneskene har det ikke noe med sunt kosthold å gjøre. Det er like usunt å bli så opptatt at mat/diett og trening som det er å ikke bry seg i det hele tatt. De fleste av de som lider av ortoreksi lever ikke etter den enkelte boka det er snakk om. (Atkins/Lindberg/South Beach etc etc). De tar det et steg lenger - "bare for sikkerhets skyld". Mange MÅ veie absolutt alt de putter i munnen - de MÅ trene flere timer/ganger daglig og har et syklig forhold til kropp. Alle andre ting kommer i annen rekke. Veldig mange ser en helt annen påerson i speilet enn den VI ser. Dvs. en person som har vært ganske stor, vil fremdeles se en stor person i speilet, selv om man er tynn og trent, - i mange tilfelle altfor tynn og altfor trent. Det er et alvorlig problem som bør tas på alvor.
Det er veldig synd at Kari J. uttaler seg slik hun gjør uten å ha satt seg inn i hva det dreier seg om. Jeg syns faktisk det er ganske respektløst av henne. hadde hun bare lest innledningen til f.eks. Atkins boka hadde hun skjønt at atl hun sier om dette kostholdet er FEIL !! Kan ikke begynne å diskutere Atkins på så feil grunnlag. Nøyer meg bare med å si at det som står der er feil og faller på sin egen urimelighet.
Dessverre er det mange som "tror" at de går på Atkins og setter igang uten å ha lest boka. Det blir helt feil og kan gå riktig galt. Følger du boka er kostholdet ikke farlig - og det er sunt ! Å be folk lese boka er en av mine kjepphester. "Jammen det er jo bare å kutte ut mel, pasta, brød og poteter og IKKE spise karbohydrater, - det er jo Atkins det ?". NEI, det er ikke det. Atkins er Atkins etter boka og mer nyansert enn det gis uttrykk for i media. Kunnskapsløse journalister og norske kostholds "eksperter" som ikke har gjort hjemmeleksa si er det altfor mange av - dessverre.
Jeg spiser altså Atkins etter boka. Jeg har fulgt induksjonen - gikk mye lenger enn 14 dager, - og hadde et sunt godt variert kosthold hele tiden. Har brukt tillatte matvarelista for det den er verdt. Har gått på vedvarende og har plusset på karbohydrater og matvarer i henhold til Atkins sine anbefalinger. Jeg har tatt av sent, men jeg har tatt av sunt. OK, så har jeg veid og ført matdagbok. Hysterisk ?? Nei, det er MIN måte å gjøre det på. Etterhvert har jeg fått såpass god trening at jeg ikke behøver å veie/måle alt.Og jeg har IKKE vekta med med ut når jeg er på besøk eller restaurant. Jeg spurte mor til en venninde av meg (psykolog som jobber bl.a med spiseforstyrrelser) om hun syns jeg hadde snev av ortoreksi. (i den perioden jeg var med i støttegruppen begynte jeg jammen å lure...) Hun gapskrattet. Nei, hun syns det var flott jeg hadde funnet en måte å ha kontroll med kostholdet mitt på. Dedikert, kalte hun det. Stefaren min kaller meg fanatisk fordi jeg ikke spiser kake, - han skjønner ikke bæret når jeg sitter og spiser en bolle med bringebær og pisket krem......
Det vill alltid være "forståsegpåere" som forteller oss at det er galt og til og med farlig og leve slik jeg/vi gjør. Men så lenge jeg føler meg bra, er frisk og har leger som støtter meg, - så lenge jeg spise sunnere enn de fleste jeg kjenner og har en bedre livskvalitet på grunn av kostholdet mitt, ja da gir jeg en lang f.... i hva andre mener. Kunne bare ønske de kunne lese......