Sv: Forskjell på grovt og fint brød?
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
mm... Jeg er vel også usikker på om brød er like usunt for alle ...(Bor sammen med en som tåler både det og melk bra. Men han har heller ikke samme kjærlighetsforholdet til gjærbakst som jeg hadde.) Uansett - det her med at man MÅ spise brød/korn for å ha en fullverdig kost - det er iallfall bare tull.
Jeg er også svært skeptisk på det faktum at korn ofte er den første føden som introduseres til barn ... mulig at svært få av oss hadde "tålt" korn dersom det ikke ble introdusert i en periode hvor immunsystemet ennå ikke er fullt utviklet?
Ser ut som at kanadierne holder på å tenke utenfor kornlobbyens lommer i så måte:
http://www.thehealthyhomeeconomist.c...by-first-food/
Espen Rostrup linket til denne artikkelen:
Sitat:
På midten av 1980-tallet skjedde det noe underlig i nabolandet vårt. Barneleger over hele Sverige begynte å rapportere om en markant økning i antallet småbarn med cøliaki.
[...]
Men i perioden mellom 1984 og 1996 skjedde det altså noe i Sverige. Antallet registrerte tilfeller av cøliaki blant barn under to år ble plutselig firedoblet, sammenlignet med årene før. Etter 1996 sank imidlertid forekomsten igjen.
[...]
Mistanken falt fort på kostholdet til småbarna. To år før epidemien brøt ut hadde svenske myndigheter lagt om kostholdsrådene for spedbarn, nettopp for å forebygge cøliaki.
[...]
Mens de tidligere rådene oppga at det var greit å gi litt glutenholdig mat allerede fra fire måneders alder, sa retningslinjene fra 1982 at foreldrene burde utsette første møte til spedbarnet var over seks måneder.
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Til moderator: Jeg ser at tråden er flyttet til "Spørsmål om matvarer og oppskrifter". Dette må bero på en misforståelse. Spørsmålet i trådoverskriften er retorisk ment, og er ikke et spørsmål om brødoppskrift.
Fint hvis tråden kan flyttes tilbake til der jeg gjerne ville ha den.