Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-12, 11:34   #23
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på grovt og fint brød?

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Jeg vil ikke kalle noe brød sunt og helsefremmende, iallefall ikke for min kropp:-)

Jeg er helt enig med deg, men noen kan spise mye kornprodukter uten at det får negative helsemessige konsekvenser. Jeg er allikevel overbevist om at det er mange som sliter med uhelse som kan skyldes kornspising uten at man evner å forbinde denne uhelsen med feil kosthold. Mange er rett og slett ikke i stand til å tenke tanken om at grovt brød kan føre til helsemessige plager, og blir provosert av at noen påstår noe slikt.

I min venne- og bekjentskapskrets har jeg mange mennesker som sliter med uhelse og sykdom som antakelig er kostholdsrelatert, og hvor kornspising antakelig er den viktigste faktoren. Aldersmessig spenner disse menneskene fra barn til pensjonister. Plagene spenner fra kronisk treg mage/vondt i magen, via irritabel tarm til inflammatoriske tarmsykdommer som morbus krohn, ulcerøs kolitt og cøliaki.

Dette er grunnen til at jeg forsøker så godt jeg kan å begrense egne barns inntak av kornprodukter. Jeg tror det kan opprettholde god helse og være forebyggende.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat