Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-12, 20:05   #1
knuttien
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Nesodden
knuttien er på en erverdig vei

Nybegynner - min start + hjelp med spørsmål!

Hei folkens. Håper noen orker å lese dette.

Jeg er ny på forumet her og ganske fersk på lavkarbo. Har aldri prøvd å miste kg før i mitt liv, men i sommer bestemte jeg meg for å prøve - i håp om å gå ned 10 kg + for å komme nærmere "normalvekt". Etter tips fra min svigerinne som gikk ned 10 kg på 3 mnd med lavkarbo og kickstart pulver.

Utgangspunktet var 32 år - 172 cm høy - 86 kg. (Mann)

Jeg har nå holdt på i 5 uker og har allerede gått ned 10 kg. (ihvertfall om jeg veier meg om morgenen.) I løpet av dagen svinger vekten litt opp og ned. Jeg veier nå 76/77 og det er første gang på over 10 år at jeg er på 70-tallet i vekt.

Min svigerinne fulgte kickstart-dietten med 4 x pulver om dagen i starten. Jeg sa tidlig at det var uaktuelt for meg. Jeg må ha varm middag hver dag.
Jeg la meg derfor på en linje med å spise frokost og middag hver dag + pulver til lunsj og kvelds. (Jeg har da vært bevisst å prøve å unngå å innta mer enn 20 gram karbo hver dag i måltidene - men har stusset på at pulvershaken inneholder 21,1 gram per porsjon (50 gram))
Men det har jo funket tydeligvis. Jeg har aldri målt om jeg har vært i ketose, og vil ikke stresse med det -men regner med at jeg har vært endel i det pga vektnedgangen + at min kone bemerker dårligere ånde...

Dette holdt jeg på med i 4 uker - da hadde jeg gått ned 9-10 kg. Gikk ned 4 kg bare første uken. Siden har det gått med 1,5-2 kg i uken.
Jeg har også drukket 2-3,5 liter vann hver dag. Ofte ca 2,5 l vil jeg tro.

Etter 4 uker på pulver å raskt resultat ville jeg kutte pulveret og teste kun lavkarbo, fordi jeg var litt skeptisk til dette pulveret med så mye karbo i..
Men den siste uken har vekten stått stille.

Jeg prøver fortsatt å komme under 20 g karbo hver dag, men jeg driver ikke med veiing av mat og kontrolltelling - annet enn at jeg tar det litt på øyemål.

Under "pulverkuren" var frokosten mine:
- Enten en omelett med 2 elr 3 egg, litt grønnsaker (squash, paprika
og/eller sjampingjong) og noen ostesneier, og enten 3 baconskiver eller fetaost og majones.
Eller: 2 fibberrik med majones, gräddost og dansk peppersalami. evnetuelt
skinke og ost med majones - noen ganger avocadobiter på toppen.
(gräddost fordi det er mer fett enn norvegia)

Middag var stort sett: kjøtt (mye biff, kjøttdeig, kylling) prøvd å ha laks en gang i uken. Mye grønnsaker (endel ferdige grønnsaksblandinger fra Findus med 3,5-4,5 gram karbo per 100 gram) ellers bruker jeg mye squash, paprika, noe tomat, mye sjampinjong, endel brokkoli og blomkål.) Bruker sjelden gang pose bearnaisesaus, men har blitt glad i Toros nye porsjonspakker med 3 poser a en halv dl, som bare inneholder 0.9g karber.
Forøvrig bruker jeg endel kremfløte og rømme + creme fraiche i matlagingen.

Etter at jeg begynte med 4 måltider om dagen (noen dager bare tre)
spiser jeg ofte en salat til lunsj elr en fiberrik med pålegg, om jeg spiser omelett til frokost. I salat bruker jeg ofte: salat, agurk, avocado, paprika, fetaost + norvegia, dressing eller rømme.

Om jeg spiser kvelds er det enten en fiberrik, eller litt salat, eller middagsrester, eller litt baconsnacks.

Jeg drikker kun vann gjennom uken + kanskje 1 kopp te på en uke. I helgene tar jeg meg 1-2 glass pepsi max tilsammen.
Jeg unngår frukt, og nøtter og bær.

Jeg spiser mye norvegia, liker og gratinere til middager også.

Jeg trener ikke, har en stillesittende jobb, men går litt innimellom (veldig lite) Prøvde å trene for første gang i dag - det gikk dårlig. Ble fort sliten når jeg løp.

Dette er utgangspunktet mitt - skriver spørsmålene under slik at det blir litt mer oversiktelig hva jeg lurer på.

knuttien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat