Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-12, 20:06   #2
knuttien
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Nesodden
knuttien er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner - min start + hjelp med spørsmål!

Her er mine spørsmål til det jeg beskriver i posten over. Om noen kan svare på noe av det så er jeg veldig takknemlig. Beklager om mange av svarene ligger på forumet fra før – har lest en del, men kan ikke lese alt naturlig nok.

1: Den siste uken hvor jeg ikke har gått på pulver og mat, men bare lavkarbomat har jeg følt meg mer sliten og jeg har mindre energi. Er det fordi pulveret inneholder viktige ting jeg trenger som jeg nå ikke får i meg kanskje? Bør jeg ta kost-tilskudd når jeg går på lavkarbo? I så fall hva? Per i dag tar jeg c-vitamin hver dag, og noen dager i uken tar jeg omega3 kapsler. I tillegg går jeg på en sterk dose med D-vitamin hver 14.dag. (legens anbefaling da jeg har lite d-vitamin)

2: Er det noen spesielle oster som er bedre egnet enn norvegia og gräddost på lavkarbo? Siden jeg spiser mye av det. Bør jeg være forsiktig med krydder? Jeg har stoppet og bruke ferdige krydderblandinger og blander selv nå.

3: Jeg har ikke planer om å gå på lavkarbo resten av livet. Målet var og gå ned 10 kg, men ettersom jeg har forstått at de første 2-4 kg jeg mister kun er vann, som vil komme tilbake om jeg spiser mer karbo, så må jeg gå ned 14-15 kg for å komme ned i 10 totalt.
Noen sier at om jeg begynner å spise mer karbo vil jeg gå mye opp – men jeg planlegger en rolig opptrapping med mer og mer karobhydrater i kosten over 3 måneder, og mer trening og fortsette og drikke mye vann. Er det da gitt at jeg kommer til å gå opp mye likevel?

4: Jeg undrer jo på hva som forårsaker vektnedgangen, er det mindre kalorier? (pulverkuren er jo bare 200 kcal per ”måltid” – noe som sørger for kaloriunderskudd – men da er det vel med og påvirke vekten og ikke bare fettforbrenningen.) Og hva betyr vannet? Hadde en nabo som slanket seg mye – uten å legge om kosten, men bare med å drikke 4 liter vann om dagen. Så jeg lurer jo på hvor mye jeg hadde gått ned om jeg bare hadde drukket vann. Men vann + mindre kcal + mindre karbo er tydeligvis noe som fungerer bra i hvert fall.

5: Om jeg ikke teller kcal og bare karber – så kan jeg jo i teorien spise en del baconsnacks som bare inneholder 0,9 g per 100 gram eller noe sånt. Men er det saltet i snacksen jeg skal unngå? For jeg forstår at man bør være forsiktig med saltet også? Eller tar jeg feil da?

6: Alle sier at salat kan man spise så mye av. Men salat inneholder jo også karber enn om lite. Jeg spiser mye fetaost i salaten – er dette ok?

7: Er fibberik ok til frokost og ellers? Jeg spiser aldri mer enn 2 om dagen som regel og de inneholder jo bare 2,7 gram karbo per skive.

8: Om jeg har vært i ketose stort sett i fem uker – hvor lenge bør jeg være i ketose? Og når bør jeg begynne å spise mer karber? Hvis jeg tenker en rolig opptrapping vil jeg jo fortsette en del på lavkarbo, med kanskje 20 karber dagen en uke, 50 karber dagen neste uke, 75 karber uken etter der osv.. vil dette kunne fungere? Og om jeg etter hvert får i meg mye karber (150 per dag f.eks) så bør jeg vel kutte på lavkarboen og fettet for å unngå å gå opp mye med en gang? Eller? Hvis jeg planlegger å gå mer tilbake til et kosthold med mer normal mengde karbohydrater ( men selvsagt mindre enn før kuren) hvordan gjør jeg overangen – om det er mulig?

9: Kom på et spørsmål til: Det hender jeg spiser en lavkarbobar fra nutrislim til lunsj. Disse skal inneholde kun 2,4 gram karbo pga mye sukkeralkoholer (som jeg forstår man trekker fra)
En bar skal gi 207 kcal også. Er dette ok å spise til lunsj? Synes jeg leste et annet sted at noen ikke anbefalte barer på lavkarbo...

Det var mange vanskelige spørsmål – men håper på noen kloke svar likevel! Kan du svare på et av dem er jeg uansett takknemlig! Takker!

Mvh Nybegynner-Knuttien.

Sist redigert av knuttien : 11-10-12 kl 21:33.
knuttien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat