Tråd: Vektoppgang
Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-12, 10:55   #1
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Vektoppgang

Ganske fortvilende, men jeg går jo bare opp i vekt! Uten at jeg aner hvorfor. Men kanskje noen her kan hjelpe meg å finne ut hvorfor?
Litt bakgrunn: Begynte med lavkarbo i 2007. Da var jeg sterkt insulinresistent og begynte med metformin og lavkarbo (ED, men uten produktene, bare kostholdsfilosofien). Gikk ned 20 kg og ble frisk. C-petidnivået gikk ned fra 1200 til 430 (for ett år siden). Har fått et barn i mellomtiden, og ble syk med høyt stoffskifte i fjor. Er nå frisk fra dette. Fikk også oprert ut en defekt galleblære i høst.

Jeg er flink med maten, flinkere enn jeg var for ett år siden vil jeg si.
En normal dag for meg er slik:
Frokost: Havregrøt av store havregryn, bløtlagt i vann, kokt i H-melk. Med smør, kanel og Tagatesse.
Lunsj: To egg, salat m cc, tomat, agurk, avocado etc
Middag: Protein, grønnsaker (F eks fårikål, suppe etc). Jeg spiser ikke potet, men rotgrønnskaer som rødbeter, gulrøtter, kålrot innimellom, kanskje et par ganger i måneden.
Kvelds: Et par skiver med lavkarbobrød fra funksjonell mat med pålegg.
Jeg har et problem, jeg drikker veldig lite, og uten å ha tenkt over dette har jeg kanskje kun drukket et par kopper kaffe og et par glass vann. Har nå begynt med å drikke mer vann, prøver på 1.5 liter om dagen.
I sommer veide jeg 78 kg, nå veier jeg 81,5
Det er fire vesentlige forskjeller fra i sommer og nå.
1: jeg trener (først syklet jeg tur/retur jobben, ca 1 times sykling om dagen. Parkerte sykkelen for høsten og nå har jeg begynt med yoga og hot yoga, 2-3 ganger i uka)
2: Jeg har tatt 850 mg metformin om dagen, men gikk tom i sommer. Har ikke skaffet meg ny resept enda. tenkte kanskje jeg ikke trengte det mer.
3: er ganske stresset i jobben og det vil jeg jo være en god stund (i innspurten av en doktorgrad).
4: jeg har ingen galleblære med en grushaug i mer, men det må jo bare være av det gode.

Lurer på hvorfor jeg går opp? Må vel få meg ny resept på metformin, men at det skal ha så stor betydning? Eller kan det være treningen? Mageomkretsen har også økt, fra 81 i sommer til 84 nå

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat