Sv: Vektoppgang
Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.
1: jeg trener (først syklet jeg tur/retur jobben, ca 1 times sykling om dagen. Parkerte sykkelen for høsten og nå har jeg begynt med yoga og hot yoga, 2-3 ganger i uka)
2: Jeg har tatt 850 mg metformin om dagen, men gikk tom i sommer. Har ikke skaffet meg ny resept enda. tenkte kanskje jeg ikke trengte det mer.
3: er ganske stresset i jobben og det vil jeg jo være en god stund (i innspurten av en doktorgrad).
4: jeg har ingen galleblære med en grushaug i mer, men det må jo bare være av det gode.
Lurer på hvorfor jeg går opp? Må vel få meg ny resept på metformin, men at det skal ha så stor betydning? Eller kan det være treningen? Mageomkretsen har også økt, fra 81 i sommer til 84 nå 
Treningen som skyld i vektoppgangen tror jeg ikke kan ha veldig innvirkning siden du er stort sett like aktiv som før. I begynnelsen av trening kan man få noe oppgang siden litt vann vil ansamles, men tror ikke det nødvendigvis er ditt tilfelle. Dog kan det jo være en årsak siden 1 time sykling hver dag antakelig er mer energikrevende enn 2-3 ganger yoga i uken, dvs hvis du spiser helt likt som før, så kan det være rett og slett kaloriinntaket som er for høyt.
Stress er jo populært å årsaksforklare vektøkning osv her inne, men burde ikke være tilfelle da jobb og studier kan være stressende nok for de aller fleste av oss.
Min erfaring er at vann fungerer som en fin katalysator for fettforbrenning og veldig nødvendig for å redusere fettprosent på kroppen. Jeg opplever også at et balansert forhold til vanninntak gir positive utslag, ikke bare på fettprosent, men generelt på prosesser i kroppen. 1 liter om dagen høres lite ut, så det er nok bra du øker her. Ville nå satset på kanskje noe mer enn bare 1,5 ltr, men du må nesten prøve deg frem. Er jo ikke alle som klarer drikke mer heller.
Men når jeg ser på kostholdet ditt så er det noe som slår meg og det er mengden. Det er temmelig brukbart med kcalorier i den maten du velger og selv om det for mange ikke skal ha mye å si, så gjelder nok de termiske lover uansett.
Det du spiser likner veldig på hva jeg spiser på de dager jeg skal karbe meg opp og bygge gode lager for konkurranser og harde økter, så her tror jeg du kan ha noe å hente?
Havregryn, avocado, brødskiver, melk er jo veldig gode produkter når man skal ha overskudd av energi og jeg ville sagt at dette er en god oppskrift på energioverskudd.
Så kanskje ville det vært en ide å tatt dette og regnet på det i diett.no sin kalkulator og en vanlig dag. Så gjør du det samme men da med en dag hvor du driver yogatrening. Det vil antaelig gi deg en pekepinn på om det rett og slett er for energirikt. Er jo en del her inne som selv på lavkarbokost må holde en viss kontroll på kcal inntaket fordi både basalforbrenning og aktivitetsnivå gjør at de går i godt overskudd nesten uansett.
Jeg regnet kjapt ut mitt eget kcalinntal på akkurat samme lavkarbokost som deg, da riktignok med større andel fløte i middagsporsjon og jeg endte faktisk opp med over 5500kcal på lavkarbokosten....heldigvis var min basalforbrenning og aktivitetsnivå såpass at jeg forbrukte 7500kcal. Men allikevel så var jeg vektstabil, selv om tallene burde tilsi at jeg skulle gå ned. Det kan ha noe med at jeg er temmelig tynn fra før og har en BMI på 22-23.
Siden du har spist slik (hvois jeg tolker deg riktig?) lenge og allikevel gått ned, så vil jeg ikke tro det er fordi du ikke tåler kornprodukter.
|