Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-12, 22:41   #4
Moogie
Seniormedlem

Moogie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 46
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Spiser dere gresskar?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

De store gresskarene i butikken nå er vel ikke spiselige? De er hovedsaklig pyntegresskar til halloween.
Mange innvandrersjapper har oppdelte gresskar til salgs. Og flaskegresskar, men de har over 12g karbo pr 100g.

Hvorfor er de ikke siselige? Hm.... om de bare brukes til pynt (som jeg personlig syns er helt borkastet mat!!! grrr...) så betyr det vell ikke at de ikke er spiselige

Ja, enig i at skallet kan være veldig hardt på noen av de. Kan ikke huske at det vi dyrkte selv var like stivt, hehe, men det er jo ikke mye jeg husker fra den tia. Uansett... så bruker jeg bare en skarp og litt stor kniv og skjerer gjennom. Funker helt fint Litt vanskelig å ta bort skallet, men da bruker jeg av og til å koke store biter opp og ta bort skallet når de er litt kokt og koker de videre helt til bitene er helt bløte og kan moses.
Og når det gjelder antal karbo: er det så stor forskjell på sortene? kan det være at en god del av de karboene i flaskegresskar er kostfiber? Eller?