Sv: Skaldeman live på Dagbladet.no
Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman
Föärstår inte det där med hönan och ägget.
Alla som provar på sin egen kropp, noggrant nog, kommer att komma fram till samma sanning. Den sanningen kommer att vara motsatsen till vad ernaeringsinstituttet predikar.
Konklusion:
Alla som hävdar att de presenterar något nytt har fel. Det finns bara en sanning. Det finns bara en verklighet.
Sten Sture
Det med høna og egget er et uttrykk vi har her i Norge...
"Hva kom først... høna eller egget???"
Har dere ikke dette uttrykket i Sverige???
Poenget mitt er at ikke alle trenger å gå over til vårt kosthold, deres kropper tåler fremdeles den belastningen som et karbokosthold påfører dem, mens andre kan synes å ha gener som er tilpasset et slikt kosthold, og det er ikke umulig... da mutasjoner foregår kontinuerlig og sørger for at menneskeheten sakte... meget sakte... tilpasser seg et endret miljø enn det våre forfedre levde i... men vi snakker som sagt om et svært lite mindretall her...
Synes derfor denne oversikten oppsummerer denne problematikken på en god måte jeg...
Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Når det gjelder mat, overvekt og ernæringsfilosofi, så kan man grovt sett dele folk inn i fire typer;
1 - De som kan spise hva som helst uten att gå opp i vekt.
2 - De som går ned om de slutter med søppelmat.
3 - De som må bruke en form for GI- basert kosthold for å gå ned
4 - De som ikke oppnår vektnedgang og stabilisering på et GI- kosthold bør gå over til et spesielt tilrettelagt lavkarbokosthold tilpasset hver enkelt person.
Når det gjelder nordisk ernæringsdebatt, så virker det som om det spesielt er folk i gruppe 1 og 2 som ynder å gi råd og veiledning til andre i grupper lengre ned på denne listen, utelukkende basert på deres egne erfaringer…
For som du sier... så er vi ikke like... selv om noen av de såkalte ernæringsspesialistene gir uttrykk for det...
Og når dette er sagt... så bør jo vi andre også passe oss for å bli like kategoriske som de såkalte ernæringsfysiologene... for da er vi like eksluderende som disse har vært ovenfor andre i mange år... vi må heller vise at det er mere mellom himmel og jord enn det noen får selærklærte spesialister hevder er den eneste sannhet, og vise at det finnes rom for ulike måter å nå målet på... en sunnere livsstil, bedre helse og et lenger liv...
I bunn og grunn så tror jeg vi er ganske så enige jeg, Sten Sture... vi snakker jo her tross alt bare om nyanseforskjeller... men ikke for det... de er såvisst viktige de og... for det er jo gjennom meningsbrytnig at ny kunnskap utvikles...
Sist redigert av Ziggy : 20-01-06 kl 23:33.
|