Tråd: Vektoppgang
Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-12, 09:39   #41
Lavkarboforlivet
Medlem

Lavkarboforlivet sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: Vektoppgang

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg kan bare si at jegvaldri har tenkt metformin som en vidunderpille
Men har jo skjønt at den er nødvendig.
Men den andre vidunderpillen, hvis den har så god effekt er det jo rart den ikke er mer i bruk? Sånn i stadiet før operasjon mener jeg. Eller er det sånn at man ikke gjør noe med det egentlig problemet, og når man slutter på pillen så går man opp igjen?
Jeg reagerer ofte på at leger og gynekologer skriver ut metformin uten å snakke om kostholdsomlegging. Også får jeg høre at pillene ikke virker, de går jo ikke ned!
Da jeg begynte med metformin begynte jeg endelig å bevege meg nedover på vekta, men å si at jeg raste ned er en sterk overdrivelse. Vi snakker om maks en kg i måneden!

Gynekologen min skrev ut metformin til meg for pcos, fordi jeg måtte gå ned 20 kilo til første gang da jeg fikk diagnosen. Kjenner meg igjen med lite kostholdsveileding ja.....metformin er ikke en mirakelpille, om den har medvirket for mitt vekttap det siste året aner jeg ikke fordi jeg hadde gått ned 30 kilo da jeg begynte på den. Men det den har hjulpet meg mest med er stabil og fin syklus, og DET er jo flott da vi prøver å få barn. Tror nok at syklusen min hadde blitt tullete igjen om jeg hadde sluttet på de, om jeg hadde lagt på meg tror jeg ikke i grunnen. Da tror jeg at jeg hadde vært nødt til å spise høykarb, men da legger jeg på meg uansett metfo. eller ikke :-) men jeg måtte spørre selv om det var greit å ta metf. på lavkarbokostholdet mitt. Det var null problem, men har hørt om andre leger som ikke har hatt peiling og sagt til pasienten at de ikke må finne på å spise lavkarbo på de pillene.... enkelte NEKTER jo å gi metformin, selv om pasienten kunne hatt god nytte a å forsøke. Men kostholdet er jo uansett viktigst, og det irriterer meg at mange blir frarådet fra å leve lavkarbo:-o

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat