Vis enkelt innlegg
Gammel 21-01-06, 07:38   #41
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Skaldeman live på Dagbladet.no

Meget interessante tanker og erfaringer det der, Kristian...

Er helt enig når det gjelder tankene dine vedrørende melkefett. Husk også at meierismør kan stå fram i romtemperatur i lange tider før det harskner... nettop fordi det er mettet og ikke så lett harskner som umettede fettyper... Før i tiden oppbevarte man meierismøret i såkalte smørkopper med lokk som alltid sto fram på kjøkkenbenken... og det gjør vi hjemme hos oss i dag også. Aldri har jeg opplevd at meierismøret har harsknet eller blitt dårlig når vi har oppbevart det på denne måten, men det kan jeg ikke si om de ulike margarintypene som mange desverre bruker i dag...

En annen ting var at man benyttet seg av langt mere syrnede melkeprodukter før i tiden. Som meierist kjenner du nok til de ulike bakteriekulturene som ble benyttet før de moderne produksjonsmetodene tok over, men slik jeg ser det, kan bruken av de ulike melkesyrebakteriene også ha hatt effekt på helsen. Faktum er at mange typer av melkesyrebakteriene er i stand til å ta knekken på uønskede og til dels skadelige magebakterier, som når de får fermentere fritt i fordøyelsessystemet kan utvikle skadelige stoffer som påvirker vår helse på en svært så negativ måte…

Selv lager jeg min egen Kefir ved hjelp av såkalte ”kefirkorn” som stammer fra Kaukasus. Disse produserer en syrnet melk som inneholder over 60 ulike melkesyrebakterietyper, som alle er i stand til å ta knekken på de fleste typer av uønskede bakteriestammer… noe som godt merkes når man bruker ekte kefir i kosten. Det samme gjelder såkalt Tjukkmjølk som man lager av tettegress, men denne melketypen har ikke like mange melkesyrebakteriestammer som den ekte kefiren… men det er vår norske versjon av denne helsedrikken…

Og du Kristian, et spørsmål når det gjelder dette… Hva slags melkesyrebakterier bruker Tine i Yoghurt naturell, og varmebehandles yoghurten etter at den er ferdig fermentert? Bakgrunnen for spørsmålet er at det virker som om yoghurten fra Tine ikke fortsetter å fermentere om den settes frem i romtemperatur… slik hjemmelaget yoghurt gjør… kan du hjelpe meg med noen svar vedrørende dette???

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat