Sv: Skaldeman live på Dagbladet.no
Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman
Det är klart att jag inte använder de argumenten på ernaeringsexperter. År 2003 läste jag (på kanadensiska skattebetalares bekostnad) samtliga(!) rapporter som publicerats på engelska om fett/karbohydrater/kolesterol i kosten som jag kunde hitta. Det gör man genom att gräva sig ner i referenserna och sedan läsa referensernas referenser. Det tog nio månader. Då upptäckte jag att abstracts ofta inte överensstämmer med studiernas faktiska siffermaterial, de är alltså förfalskade. Jag upptäckte också att det inte finns något som helst belägg för dagens kostråd. Jag har skrivit en del om denna "grundforskning" i min bok.
De senaste åren har jag återupptagit mina mathistoriska studier och mina studier av gamla antropologiska skildringar. Där finns den substans som saknas hos den mutade vetenskapen. Jag kommer att skriva mer om detta i mina kommande böcker.
Jag är alltså välförsedd med argument för alla slags meningsmotståndare och jag vet att de så kallade vetenskapsmännen inte har ett smack att komma med. Men debatten om detta driver jag inte på den här listan. Det trodde jag inte var nödvändigt. Här ger jag korta och sammanfattade råd som hjälper människor att återvinna sin hälsa. Det är allt jag hinner med.
Sten Sture
Jo da… men det du fullstendig utelater, eller overser helt, er vitenskapelig dokumentasjon som understøtter det kostholdet vi følger, noe som bl.a. Lutz refererer til…og som gir belegg for våre kostråd.
For det er nettopp det med referansene som gjør Lutz interessant. Jeg har aktivt brukt universitetsbiblioteket her i Norge, og lest inngående de av Lutz referanser som har fattet min interesse. Det er med basis i disse litteraturstudiene, kombinert med min interesse for cellebiologi, som gjør at jeg har den kunnskapen jeg i dag besitter.
Så i og med at du allerede i 2003 bedrev såpass omfattende litteraturstudier og internettsøk… hvorfor nevner du da bare Banting, Stefansson, Donaldson, Price m.fl.i teksten uten så mye som en eneste referanse bak i boka som interesserte lesere kan gå videre med?
Er det en ting jeg har lært meg etter år som student, politiker og freelance journalist, så er det betydningen av kildehenvisning, og da spesielt i en pågående samfunnsdebatt der man angriper det bestående med ”ny” kunnskap...
Selv har jeg arbeidet flere år som politiker også på nasjonalt plan, og mener jeg behersker det skrevne ord ganske så godt. Av det har jeg også lært at man ved å vise til relevante referanser som er i overensstemmelse med de påstandene man fremlegger
Jeg trodde heller ikke det var nødvendig med en slik debatt her i dette forumet… men når du kommer med uttalelser som ” Jag vill inte diskutera olika kosthold” og osv, ja så reagerer jeg.
Mange her inne er fremdeles usikker på om dette kostholdet er det rette for dem, og da mener jeg at det er vår oppgave å vise at et slikt kosthold er det vi er konstruerte for å leve på- ikke bare i form av tabloide uttalelser, men også ved å vise til vitenskapelig og sosialantropologisk dokumentasjon som kan bidra til å la våre meningsfeller få dokumentasjon som de kan bruke i vår brød- og sukkeravhengige verden, der denne viktige kampen står i dag…
For det er ikke bare noen få utvalgte som bør kjempe denne kampen. Ved å utruste stadig flere av våre meningsfeller med solid dokumentasjon, ja så kan de hjelpe stadig flere i sin omgangskrets med å bekjempe både overvekt og livsstilssykdommer…
Det er derfor jeg bruker mye tid og ressurser her inne på å vise til dokumentasjon, og legge ut innlegg basert på cellebiologiske forskningsresultater. Bare på denne måten kan flere vise til forskning og vitenskapelige fakta som understøtter vårt evolusjonært tilpassede kosthold… På denne måten gir man også langt bedre råd som kan hjelpe flere til å gjenvinne sin helse…
Jeg har egentlig ikke tid til dette… men jeg velger å sette av tid til det, da jeg mener at dette er en viktig og riktig disponering av min tid og kunnskap…som kan hjelpe andre å bryte den onde kostholdssyklusen vårt moderne samfunn har lagt opp til.
For som sagt, det er gjennom meningsbrytnig at ny kunnskap utvikles... og ingenting er bedre enn å kvesse argumentene her inne, få dem korrigert, for så å servere dem med full tyngde ovenfor selvoppnevnte kostholdseksperter som vi treffer der ute i den brød- og sukkeravhengige hverdagen som omgir oss til vanlig... 
Sist redigert av Ziggy : 21-01-06 kl 09:52.
|