Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-12, 10:55   #12
Annala
Medlem

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

TSH står for thyroid stimulerende hormon, og er signalet hypofysen sender om hvor mye FT4 den vil at skjoldbruskkjertelen skal produsere.
FT4 er et for-hormon som på veien rundt i kroppen vår blir omdannet til det virksomme FT3.
Leger sier stoffskiftet er normalt om svarene havner innenfor referanseområdet. Problemet er at om din kropp, når den var frisk, hele tiden lå øverst i referanseområdet (på mitt labratorium skal FT4 ligge mellom 11 og 22, mens FT3 skal ligge mellom 3,5 og 6,8) så vil ditt stoffskifte være for lavt når FT4 f.eks havner på 14.
Har man lavt stoffskifte vil typisk d-vitaminer, B12 og ferritin bli for lave og kolestreolet for høyt. Stoffskifteprøver vil vise at TSH stiger, mens FT3 og FT4 synker.
Om du mistenker stoffskiftet er lavt så ville jeg krevd nye blodprøver av FT3, FT4, TSH, anti-TPO, ferritin, B12 og d-vitaminer og prøvene MÅ tas om morgenen, helst klokken åtte.
Anbefaler på det varmeste http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ om du vil lære mer om stoffskiftet og kanskje få hjelp av andre likemenn til og tolke prøvesvar og slikt.

Dette har ikke med høyt kolesterol å gjøre men satser på dere tilgir meg Har ei datter på 16 som i flere år nå har vært mye syk Stadig vekk slapp, vondt i hodet, vondt her og der osv osv. Har vært endel borte fra skolen pga dette. Til mors store fortvilelse da....som "aldri" er syk, eller nesten aldri ihvertfall. Vi har testet forskjellige ting, og fikk i vinter påvist lite B12. Jeg, og hun, føler at legen aldri tar oss på alvor alle er syke sier hun (legen) støtt..... Kan det være at hun faktisk har lavt stoffskifte? Hun hadde også kyssesyken for to år siden, og etter det har hun blitt verre. I det siste har hun også lagt på seg litt, selv om hun spiser det samme. Det kan vel komme av hormoner, alder osv, men når jeg leser dette lurer jeg på om jeg må "slå-i-bordet" til legen og forlange SVAR på hvorfor ting er som det er. Det er forferdelig frustrerende som mamma å ikke klare å hjelpe barna når man ser at ting plager dem..... Hva tror dere?

Igjen, kanskje feil sted å poste, men følte det passet likevel.

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat