Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?
Opprinnelig lagt inn av Annala, her.
Dette har ikke med høyt kolesterol å gjøre men satser på dere tilgir meg Har ei datter på 16 som i flere år nå har vært mye syk Stadig vekk slapp, vondt i hodet, vondt her og der osv osv. Har vært endel borte fra skolen pga dette. Til mors store fortvilelse da....som "aldri" er syk, eller nesten aldri ihvertfall. Vi har testet forskjellige ting, og fikk i vinter påvist lite B12. Jeg, og hun, føler at legen aldri tar oss på alvor alle er syke sier hun (legen) støtt..... Kan det være at hun faktisk har lavt stoffskifte? Hun hadde også kyssesyken for to år siden, og etter det har hun blitt verre. I det siste har hun også lagt på seg litt, selv om hun spiser det samme. Det kan vel komme av hormoner, alder osv, men når jeg leser dette lurer jeg på om jeg må "slå-i-bordet" til legen og forlange SVAR på hvorfor ting er som det er. Det er forferdelig frustrerende som mamma å ikke klare å hjelpe barna når man ser at ting plager dem..... Hva tror dere?
Igjen, kanskje feil sted å poste, men følte det passet likevel.
Du bør be om en utredning og ikke gi deg før dere tas på alvor. Det er MASSE som kan gi liknende symptomer som deler av symptombildet ved lavt stoffskifte, så be om prøver. (Jern, b12, vitamin -d, kyssesyken kan påvirke leverfunksjon og leveren er viktig for å omdanne stoffskiftehormoner fra lagerhormon til aktivt hormon... matintoleranse kan også svekke leveren og på lengre sikt gi "stoffskiftesymptomer"... )
Får dere ikke fastlegen til å ta dere på alvor så kan dere vurdere en time eller to på et privat senter i Oslo - Heggeli, Hexeberg og Balder-klinikkene har godt rykte for å ta sånne "diffuse plager" på alvor.