Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Referanseråder skal da helst ikke variere.
Men det gjør de. Jeg vet iallfall at det for anti-tpo veldig viktig å vite referanseområdet da det er to måter å analysere dette på (to typer apparat?) hvorav den ene metoden gir relativt nøyaktige svar og en relativt liten mengde antistoffer vil gi et positivt resultat. Aker benytter denne metoden.
Den andre metoden vil titt og ofte gi resultat av typen > 1300. Denne metoden er blant annet i bruk hos Furst og kan best ses på som et "ja/nei"-svar.
Ref (Kapittel D):
http://www.aacc.org/sitecollectiondo...ullversion.pdf
samt egne erfaringer av at blod trukket fra samme prøve ble sendt aker (TPO ca 600, mener jeg å huske) og furst samme dag (TPO > 1300) med vidt forskjellige referanseområder - og svar... (Husker ikke de respektive referanseområdene, men de var også forskjellige.)
Jeg vet ikke om det gjelder så mange andre prøver, men det er greit å forholde seg til referanseområdet av den fra den lab'en man har brukt, så unngår man eventuelle problemer som eksemplifisert over.