Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Stoffskiftet hos friske øker faktisk om vinteren. Og vinterdosering er ikke så ukjent, selv om det ikke er vanlig i bruk verken i Norge eller i verden. (Dog, legen min anerkjenner fenomenet, og du vil finne mer om det på Sonjas.) Her er en bloggpost om emnet, som, selv om den ikke er veldig god siden den ikke skiller på "friske mennesker" og "konsekvenser for oss som ikke har en velfungerende kjertel" har en del informasjon. Kommentarene er også leseverdige.
http://evolutionarypsychiatry.blogsp...-hormones.html
Jeg bruker p.t 150mg (2,5grain) erfa + 25µg levaxin. Levaxin tar jeg bare for å "pynte på" fT4-verdiene...(Jeg gikk opp fra 120mg + 25µg i løpet av den siste måneden.)
Både Erfa og Armour er laget av samme virkestoff (tørket skjoldbruskkjertel fra gris) i samme styrke/tablettyper under samme kontroll. MEN ... de bruker ulike fillere og mange av de som brukte "gamle Armour" ble hypo på samme dose etter endringen (det ble tilsatt cellulose for å gjøre at tabletten ble brutt ned under lengre tid, men for enkelte betød det at for lite ble brutt ned...?) Jeg har aldri prøvd noen annen grisebasert type enn Erfa og gidder ikke prøve siden den fungerer fint for meg.
Om du vil prøve erfa så kan den samme legen som skriver ut armour til deg skrive ut erfa (de må begge skrives ut på registreringsfritak). Preparatet heter "Erfa Thyroid" og finnes i dosene 30, 60 og 120mg. Sjekk med apoteket at de kan skaffe Erfa og ikke substitutt før du bestiller. Jeg har god erfaring med Apotek 1.
Jeg tar hele dosen min (både erfaen og levaxinen) på kvelden, etter tannpussen. Legen min sa "tygg den grundig" og jeg lar dem "smelte" under tunga og tygger restene før jeg sovner. Verken Levaxin eller Erfa smaker vondt, men litt søtlig gipsaktig. Legen min mente at ensymene fra spyttet kunne hjelpe på opptaket. Derfor den måten. Nattdoseringen har jeg esperimentert meg fram til selv. Synes den virker bedre da, og jeg sover bedre. God søvn er viktig.
Det eneste som er viktig å huske med kveldsdosering er at blodprøver tatt på morgenen vil være litt høye. Nå er legen min sånn "ser 20% på blodprøvene og 80% på symptomene og bruker blant annet akillesrefleksen for å se på stoffskiftet" så det er ikke så farlig.
Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.
Jeg tror sannelig smgj også viser til voksentendenser ved å være i forkant og sørge for nok medisin slik at overgangen til vinter går mest mulig smooth... Gratulerer med gjenopptak av treningen!
Vel - den voksenheten tror jeg er noe overdrevet ennå, men jeg holder på å bli mer bevisst på hva som er mine egne "early warnings" med hensyn på stoffskiftet. (Kald oppå hendene - har lyst til å bruke pulsvarmere.... trekker meg tilbake sosialt og "orker ikke".... treningslysten og pågangsmot generelt forsvinner. Går det lenger så begynner jeg å sove middag, krangle MYE oftere med mannen og fryser.) Så med dette i bakhodet så blir kanskje neste høst enda bedre.
Men nå er jeg spent på hvordan jeg skal skjønne at jeg skal ned... Vanligvis skal man ned i mars-mai engang.