Tror det som er viktigste i denne debatten er ikke hvorvidt man har store biceps, er solbrun og har bakover sveis (mao ser litt sleip ut ), men at man faktisk setter en enhetlig standard (nødvendig utdanning osv) for hvem som faktisk kan kalle seg PT, gjør det til en beskyttet tittel om nødvendig. I dag kan enhver som er over middels treningsinteressert kalle seg PT og jobbe mot kunder og en del treningssenter tar instruktører fra sine saltimer gir de et helgekurs og vips så er de PT For meg handler det ikke bare om en PT kan pushe meg, men at de kan motivere meg til å trene på egenhånd, lære meg nye, effektive øvelser og få innstudert riktig teknikk. Jeg må også kunne stole på at de faktisk vet hva de snakker om og ikke har lest seg opp på Wikipedia og Youtube. Det er faktisk viktig at de holder fokus også på hva kunden vil (vi betaler jo for det gitt), men også ha kunnskapen til å få folk til å forstå at lilla manualer gjøre ikke så mye i lengden (såfremt du ikke er i en opptreningsfase eller av andre årsaker ikke kan trene tungt). Personlig liker jeg heller ikke når instruktører blir helt "Mr. Drill sergeant" og skriker deg midt i trynet, det er ikke motivasjon men irritasjon for meg og da kjenner jeg at den trassige lille jentungen "prinsesse-vil-ikke" kommer frem i meg. Men det er meg da... Helt klart at det trengs en debatt rundt PT industrien her i landet og denne artikkelen kan forhåpentligvis være godt for noe, selv om det ser ut til å være mye brusing med fjørene (pissing contest) og et par sårede egoer (min biceps er større og penere enn din biceps...) i akkurat dette tilfellet