Ser du har fått svar ang sjal i alpakka og utspenning, men tenkte jeg skulle bidra litt likevel. Jeg har ikke strikket sjal i alpakka, bare heklet, men jeg vil tro at du kan behandle det på samme måte som man anbefaler for ull. Jeg damper IKKE ull, hvis du skal gjøre det så skal du bare holde dampstrykejernet over plagget, IKKE presse - da blir sjalet flatt og livløst. Det er mye bedre å bare strekke/blokke det i fasong, da blir fasongen fin og mønsteret og maskene kommer til sin rett. Jeg bruker å vaske det som anbefalt, presse så mye vann ut av det som mulig, gjerne rulle det inn i et stort håndkle og tråkke litt på det Mens det fremdeles er fuktig så legger jeg det ut på f.eks en seng (eller sånne lekematter som man kan pusle sammen) og strekker det i fasong og fester med knappenåler. Lurt å ha litt store hoder på de nålene... Her er bilde av alpakkasjalet under blokking: Jeg har også laget en bloggpost med bilder av sjal før og etter blokking her: http://strikkekrok.blogspot.no/2012/...stery-kal.html