Vis enkelt innlegg
Gammel 23-11-12, 20:15   #1
LiseLCHF
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2012
LiseLCHF er på en erverdig vei

Trenger råd. Går opp i vekt!

Hei. Jeg er ganske ny her, men har lest litt rundt her en stund.

Da jeg begynte på lavkarbo hadde jeg nylig gått ned 13 kg på Grete Roede, og var veldig fornøyd. Ville egentlig ned et par kg til, men tenkte det kunne være lurt å ta en "hold vekten"-pause siden de siste kiloene satt godt fast. Økte fra 1600 til 1900 kcal per dag, men syntes det var tungt selv om jeg økte kaloriinntaket. Jeg var trøtt, slapp og utslitt. Så kom jeg over boken til Andreas Eenfeldt, og tenkte jeg skulle prøve dette. Har etter det lest mange bøker og vitenskapelige artikler om lavkarbo og er helt overbevist om at det er dette som er rett for kroppen.
Da jeg la om kosten forsvant alle plagene som jeg tidligere har hatt med magen (luft/diare/forstoppelse) og jeg ble etterhvert mer opplagt. Trente ikke så mye i begynnelsen fordi jeg ikke hadde nok energi til det, men nå trener jeg kondisjon og styrke 3-4 ganger i uken.

Jeg tok en kroppsanalyse like før jeg begynte på lavkarbo/LCHF for ca fire måneder siden, og tok også en kroppsanalyse nå for noen uker siden. Den viste at siden den første har jeg gått OPP 8 KG og 5 % FETT. Har nå en BMI på 25 (akkurat overvektig), og over 33 % fettmasse (skal helst være rundt 30 % eller under). Kan forstå at kroppen vil justere et par kg, men ikke 8...
Jeg registrerer matinntaket på diett.no hver dag og ligger mellom 1800-2000 kcal og mellom 30-50 g karbo. Har prøvd å redusere kaloriinntaket, men da synes jeg det blir for lite mat pga energitettheten.

Jeg er selvfølgelig veldig fornøyd med de fysiske problemene som ble løst ved å bytte kosthold, men psykisk har jeg fått meg en skikkelig knekk. Føler meg like elendig som jeg gjorde før jeg begynte på Grete Roede.
Kan jo også nevne at jeg er tidliger anorektiker og har nesten ikke rørt fett på over 6 år. Og jeg er veldig nøye med kostregistreringer. Sånn at det er sagt så begynte jeg ikke på lavkarbo for å bli syltynn. Etter jeg ble frisk fra anoreksien gikk jeg over i en fase med ekstrem overspising, og ble ganske overvektig. Vil bare klare å holde meg på en normal vekt, med et godt kosthold som jeg kan leve med. Har vært i begge ender av skalaen, og ingen av delene var noe kjekt.
Håper noen har noen råd og tips å komme med

LiseLCHF er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lchf Svar med sitat