Sv: Kokosolje-klump
Det har jeg også stusset på. Siden kokosfett i all hovedsak er mettet fett (91%mettet + 6%enumettet og 3%flerumettet) så burde det være begrenset hvor mye galt en ikke ideell framstillingsprosess skal kunne gjore med det. Det er såvidt jeg kan forstå de 9 prosentene av en- og flerumettet fett som blir herpet?
Såvidt jeg forstår så er "herpingen" i delfiafett og annet billig kokosfett en hydrogeneringsprosess.
Dette skriver wikipedia
Sitat:
RBD coconut oil can be processed further into partially or fully hydrogenated oil to increase its melting point. Since virgin and RBD coconut oils melt at 76 °F (24 °C), foods containing coconut oil tend to melt in warm climates. A higher melting point is desirable in these warm climates, so the oil is hydrogenated. The melting point of hydrogenated coconut oil is 97–104 °F (36–40 °C).
In the process of hydrogenation, unsaturated fats (monounsaturated and polyunsaturated fatty acids) are combined with hydrogen in a catalytic process to make them more saturated. Coconut oil contains only 6% monounsaturated and 2% polyunsaturated fatty acids. In this process, some of these are transformed into trans fatty acids.[citation needed]
http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut...and_comparison
Så jeg ville vel ha sagt at man må vurdere de potensielle trans-fettsyrene opp mot pris og den mengden man bruker.
Selv er jeg smørmenneske, så når jeg bruker kokosolje (sjelden) så kjøper jeg den dyre.