Vis enkelt innlegg
Gammel 18-12-12, 09:30   #18
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterier

Opprinnelig lagt inn av Bonjævel, her.

Jeg tror på at vi kan lære oss selv å drikke brus og spise godterier selv om foreldrene har vært aldri så strenge på sånt.

Og skulle du som forelder være streng, lærer de alltid på skolen at "I morgen skal vi kose oss med å se på film, så dere kan ta med godteri for max 25kr." Jeg lurte på hvorfor åtteåringen begynte å spørre om vi skulle "kose oss" i ettermiddag når hun stod og sikla foran kjekshylla på butikken, men det ble etter hvert ganske klart.

Greit at desembermåneden er litt annet enn de andre månedene, men denne uka er alt annet enn en drøm. Timeplanen til åtteåringen:
Mandag: Vi koser oss med film. Ta med godteri for maks 25kr. Da hun kom hjem på ettermiddagen kunne hun fortelle at de hadde "kost seg litt ekstra" med kakao, smørbukk og non stop.
Tirsdag: Kanskje pepperkaker til lunsj etter det jeg skjønte (de skulle se ferdig filmen fra dagen før)
Onsdag: Julefrokost. På pålegglista står brunost, jordbærsyltetøy og to bokser nugatti. Juice som drikke til alle ungene. (Heldigvis står det kjøttpålegg, hvitost, leverpostei og laks også på lista. Tror det har hjulpet at jeg har klaget de foregående årene da det var hvitost, brunost og syltetøy som var valgene)

Ellers for å svare på hovedspørsmålet: Ungene her har fått søtstoffer i alle år ettersom de har fått fun saft når de har drukket saft. Etter hvert ble det sukkerfri brus ettersom de fikk diabetes. Nå prøver vi å begrense mengdene av både sukker og søtstoffer ettersom vi mener at det skal være forskjell på hverdag og fest, så til spesielle anledninger er vi ikke så nøye på det. Hadde det vært en daglig/ukentlig vurdering derimot, hadde vi nok vært nøyere på hvilke søtstoffer vi lot dem få. Det vanlige lørdagsgodtet er med sukker, men i fornuftig mengde
De synes i tillegg at jeg egentlig er ganske slem, for de får ikke fri tilgang til tyggis slik som "alle de andre" får.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat