Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-12, 17:04   #20
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoff til kransekake?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Hm... Har ingen av delene... Men har i alle fall xantam gum og mulig fiberhusk. Kanskje bruke litt fiberhusk? Hva gjør fiberfin med deigen?

Jeg tipper at den erstatter hvetemel. 1-2 ss hvetemel brukes ofte (men er ikke nødvendig) for å gjøre deigen seig. Selv brukte jeg 1ss indisk tragant på 1kg mandler...Tror xanthan gum vil erstatte finfint.

For å beholde dem seige så ta dem ut når de er stekt nok til å stivne på utsiden, men leeeenge før gjennomstekt. La kjølne litt og flytt over fra bakepapiret til rist for videre avkjøling.

Massen er den samme som for marsipan, så holdbarheten skal være grei. selv om de ikke er gjennomstekt. I min ovn så er 170-180 grader nok og "til de får farge", men ikke lenger.

Etter sammenrøring kan det lønne seg å la massen hvile kjølig innpakket i plast et par timer. Da vil den varmen som hendene tilfører under utknaing bidra til å binde massen bedre sammen før steking.

Selv bakte jeg karbo-redusert med følgende oppskrift (Husets Herre er "allergisk" mot sukrinsmaken så hos oss blir det kompromisser over en lav sko):
1kg malte mandler
1ss indisk tragant
500g melis
250g sukrinmelis
Nok eggehviter til massen får marsipankonsistent.

(Vanlige oppskrifter bruker 50/50 med mandler/melis og dette er en diger porsjon. Antakelig best å halvere den. )

NB - mye eggehvite gjør deigen ustabil og fører ofte til ukontrollert heving. Så "så lite som mulig" er best.