Kall meg Ortorektiker!
Jeg ble så irritert da jeg leste "Syke av sunnhet"-artikkelen i det siste nr. av DetNye, at jeg bare MÅTTE skrive inn til dem! Og her er hva jeg skrev: (Jeg håper ikke jeg har skrevet masse feil, sånn at jeg får tilbake med samme mynt... Det er vel egentlig eksperten Nille, som skulle skrevet inn til dem. Jeg er såpass fersk, men føler at jeg vet LITT i hvertfall...)
Jeg er en "Atkins'er", og kall meg mer enn gjerne en Ortorektiker også! Men kom IKKE å påstå at en som følger Atkins "by the book" SLUTTER å spise karbohydrater!! Jeg siterer fra artikkelen: "Atkins dietten er den strengeste. I en periode spiser man bare proteiner og fett". Dette er FEIL, FEIL, FEIL!!!!!!! Hvor har dere det i fra???? Kari, har du lest boka???? Jeg regner med at svaret er "Nei!"
Det er KUN de første 14 dagene (induksjonsfasen) som er "streng". Selv om man i denne perioden skal spise mye fett og proteiner, skal man også ha i seg 20gr karbohydrater i løpet av EN dag! Da skal man spise ca. 5dl. salat/salatgrønnsaker, og ca. 2,5 dl. andre grønnsaker HVER DAG!!! Mål opp dette og se hvor mye det faktisk er! Jeg har problemer med å få i meg så mye!! Og i tillegg til dette spiser "vi" egg, ost, kylling, biff, kotletter, kjøttdeig, reker, torsk, fløte, rømme, olivenolje, rapsolje (selvfølgelig kaldpressede og SUNNE oljer!) Vi spiser nøtter og frø, og vi koser oss glugg i hjel!
Etter de første 14 dagene, har kroppen omstilt seg til å forbrenne fett (lagret kroppsfett) i steden for karbohydrater. Kroppen er da i "ketose". Nå kan man sakte men sikkert begynne å innføre flere karbohydrater igjen. Ca. 5gr pr. uke. Så ca. 1 mnd. etter induksjonsfasen er over er du oppe i 40-60gr karbohydrater pr. dag. Det er stor forkjell på hvor mange gram karbohydrater hver enkelt menneske "tåler" uten å legge på seg igjen. Men på denne måten finner man lett "den gyldne middelvei".
Det er ikke rart folk blir stive i øya, når de hører at noen går på Atkins-diett! Det er dere som ikke vet noenting om dette, og som alikevel utaler dere feilaktig i blader og på TV, som skremmer folk!!
LES boka! Og snakk etterpå!
Mange motstandere av Fedon Lindberg og Atkins, synes at Grete Roede er helt OK! Faktisk helt topp!!!
Men!! Har dere lest bøkene hennes? Har dere sett hvor lite brød, poteter, ris og pasta man skal spise på hennes dietter? Antagelig ikke... Grete Roede sier nemlig ingenting om dette med karbohydrater, og snakker kun om usunt fett... Spis magert pålegg, kylling, skummet melk osv... Hun lar deg få spise brød og poteter, men i en EKSTREMT liten mengde! Dette kostholdet minner veldig mye om Lindberg's kosthold, men hun har bare ikke lagt hovedvekten på lavt inntak av karbohydrater...
Hilsen "Karbojunkie", som har blitt 8kg. lettere i sommer!
Sist redigert av elian : 27-08-04 kl 09:16.
|