Sv: Gode fettkilder
Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.
En litt glemt men meget god fettkilde er rød palmeolje (velg den som er dyrket bærekraftig for all del, ikke regnskogdreperen). Den smaker godt sammen med mange typer kjøtt, inneholder svært mye vitaminer, har mye mettet og enumettet fett (bare 10% flerumettet) og egner seg dermed godt til stekning. Det finnes forskning som viser at den kan ha forebyggende effekt på HKS (dette skyldes trolig det høye innholdet av vitaminer og mineraler, bl.a en spesiell type e-vitamin som finnes i svært få andre matvarer).
Hvilken e-vitamin er dette?
Når det gjelder mengden umettede oljer så vet ikke jeg, men har fått med meg at det er fagfolk som mener at totaltrykket av umettede oljer heller ikke bør bli for høyt? (Men jeg er altså helt på nett med konklusjonen din, at hovedproblemet for de fleste nok er forholdet omega3/6 og kvaliteten på oljene man bruker. )
Edit: googlet, jeg og ser det der e-vitamin i tocotrienol-form du sannsynligvis mener.