Vis enkelt innlegg
Gammel 02-01-13, 12:52   #13
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Gode fettkilder

Tror det var den ja, husker ikke hva den het, uansett kan palmeolje så lenge den er bærekraftig framstilt være en fin fettkilde og en av få som egner seg til stekning. De største problemene med omega 6 er at det hovedsaklig kommer fra sterkt raffinerte matoljer hvor alt av andre næringsstoffer er borte, de er utsatt for svært høy varme og der kommer vi til en nytt problem: Mange steker i dem. Flerumettet fett tåler stekning dårlig og det oksiderer. Mettet fett tåler stekning klart best. Flerumettet fett bør kun brukes til matlaging ved max kokepunktet, jeg mener at alle oljer man bruker bør være kaldpressede da de inneholder mange fine næringsemner med positive egenskaper utover fettsyrene. Unntaket er fiskeoljer\selolje da det inneholder endel miljøgifter. Små fete fisker som makrell, sardiner, sild etc kan utgjøre hovedvekta av marin omega 3 da de inneholder lite gift.

Jeg bruker kun smør, rød palmeolje og kokosolje til stekning. I supper\gryteretter\smootier bruker jeg endel olivenolje, linfrøolje og hampolje, alltid de kaldpressede da de gir mer smak og inneholder mye bra

Mye omega 6 fører til endel problemer, faktisk ikke så mye ift betennelser som man trodde tidligere da noen av omega 6 fettsyrene er betennelsesdempende, mens andre betennelsesfremmende. Omega 3 i store doser er heller ikke bra da det f.eks virker blodfortynnende. Jeg prøver for min egen del å få i meg minst 1 gram marin omega 3 pr dag. I tillegg får jeg i meg 1-5 gram vegetabilsk omega 3 og kanskje rundt 10 gram omega 6.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat