Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-06, 22:11   #1
flap
Medlem

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Mange av dere er på ville veier

Hei alle sammen.

Jeg har vært jevnlig innom lavkarbo.no det siste året. Jeg har satt meg relativt godt inn i ulike kurer/dietter så som Atkins, Lindberg, Ketolyse, "Bedre uten brød", Paulun osv

Engasjementet hos de mange svært aktive medlemmene av lavkarbo er upåklagelig. Men jeg synes at det i det siste har tatt helt av. Jeg håper inderlig at de sikkert mange hundre som er innom daglig klarer å ha et kritisk forhold til de utallige "sannhetene" som blir presentert her hver dag.

Spesielt etter Skaldemann's historie og bok har entusiasmen virkelig tatt av. Av alle diettene som er presentert her inne er det vel ingen som har hatt større "kickstart" hverken her inne eller hva gjelder boksalget.

Årsaken er vel rimelig klar: Sterkt overvektig mann spiser fett så kiloene bare renner av. Mosjon er unødvendig. Frukt og grønnsaker er nesten ikke nødvendig det heller. Og det beste av alt: Blodverdiene er på topp; mannen er sunn som bare det.

Jeg er selv overvektig, har prøvd det meste som mange av dere andre her inne. Jeg vet at lavkarbo virker meget bra, også på meg. Men dere skal vite at dere tar en stor risiko hvis dere tror blindt på hva en mann med hovedsaklig en vellykket slankeprosess bak seg som største kvalifikasjon sier.

Torkil har et innlegg under Skaldemann-sidene der han heldigvis påpeker litt av galskapen. Og flere av dere mest aktive her inne har et fanatisk forhold til ene kuren etter den andre. Dere latterliggjør flere tiårs forskning innen ernæring, og fyrer hverandre opp uten at noen er spesielt interessert i å motsi dere.

Dere kaller det en slankerevolusjon. Det er det selvsagt ikke, det er vel bare at det har blitt en hype trigget av media. Er jo ikke noe nytt bak noen av diettene, men mye har vært vanskligere tilgjengelig for hvermansen.

Dere liker å latterliggjøre alle som mener at et fettfattig kosthold er bra. Kanskje litt ydmykhet er på sin plass? Det er ingen som har slanket så mange og reddet helsen til så mange som Grete Roede. Jeg er ikke tilhenger av Roede-diettene men ser da fordelene ved en slik diett. Dere snakker om vekt men hva med langtidskonsekvensene av langvarig ensidig kosthold? Dere må ikke tro blindt på funderinger og tanker enkeltpersoner har om temaer som antioksidanter, vitaminer og mineraler. Dere forbanner "livsfarlige" matvarer som lettmargarin og transfett mm. Greit nok, margarin er ikke bra, men det er ikke det som tar livet av dere. Det er det overvekten som gjør! Dere snakker om farlige stoffer i frukt og grønnsaker, bioogisk dyrket eller ei. Hva i all verden tror dere dyra lenger oppe i næringskjeden inneholder da?

"Alt med måte" er det noe som heter, det understreker også Paulun i sine bøker. Ingen tviler på at en diett utelukkende basert på fett og proteiner fører til rask vektnedgang. Skaldemann har lykkes enormt, men betyr det at det vil være bra for andre?

Jaja, dette var bare en liten utblåsning mot fanatismen som tildels råder her inne. Vi drømmer vel alle om dietten der man kan spise seg god og mett, aldri trimme men likevel rase ned i vekt. Denne dietten finnes ikke! Kurene finnes, og kan være en god måte å "kickstarte" vektnedgangen for overvektige (eksempel Atkins ind., Ketolyse mm).

En god helse er mer enn en komfortabel vekt. De fleste av oss her inne har forhåpentligvis mange mange år igjen å leve. Det er flott med en bra BMI og gode blodverdier men husk at det er mange uløste mysterier innen medisin og ernæring. Vi har no som heter kreft mellom annet. Mange av dere forkaster glatt mange tiårs forskning på ulike krefttyper straks en eller annen slankeguru kommer med sine teorier. Ene og alene fordi det passer bedre inn i vår drømmeverden der man blir slank og fin uten å ofre en tanke på mosjon.

Pendelen slår som oftest hardt tilbake, det gjelder i tradisjonell medisin så vel som slankebransjen. Det som var sannheten i går er ikke bare feil, men direkte livsfarlig i dag. Det er ikke så mange år siden alle småbarnsforeldre ble anbefalt å legge sine nyfødte små i mageleie, med det resultat at antall krybbedøde ble astronomisk i forhold til dagens tall (med ryggleie). Dette var bare ETT eksempel.

Men for all del, lykke til alle sammen:-)

Håper på litt tilbakemeldinger på innlegget mitt.

Mvh

flap

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat