Sv: Mange av dere er på ville veier
Opprinnelig lagt inn av flap
Dere snakker om vekt men hva med langtidskonsekvensene av langvarig ensidig kosthold?
Ensidig kosthold? Hvis du mener lavkarbere har et ensidig kosthold så viser vel det ene og alene at du ikke har satt deg helt inn i teoriene, og det mener iallefall jeg man bør gjøre for man kommer med kritikk. Eller mente du helst Skaldeman'ere nå? Den ekstreme varianten har nok kanskje det, til en viss grad, men ellers anbefaler han jo både masse grønnsaker og nøtter og bær til de som TÅLER det uten at det påvirker vektnedgangen. Han skriver jo her inne å forumet at lav GI-mat er bra for mange, det utvider matrepertoaret litt mer. 
Opprinnelig lagt inn av flap
Vi har no som heter kreft mellom annet. Mange av dere forkaster glatt mange tiårs forskning på ulike krefttyper straks en eller annen slankeguru kommer med sine teorier. Ene og alene fordi det passer bedre inn i vår drømmeverden der man blir slank og fin uten å ofre en tanke på mosjon.
Ja? Vi som er her inne tenker veldig mye på helsa, det er nettopp derfor vi velger en slik måte å leve på. Dersom jeg kun tenkte på å gå ned i vekt, kunne jeg glatt gått på en lavkalorikur, men jeg tror ikke det er sunt, jeg mener vi absolutt har godt av mettet fett og lite karbohydrater. Nettopp fordi jeg er redd for bla. kreft. Ingen her forkaster noe som helst når det kommer til informasjon og forskning om kreft.
Men ekspertene er faktisk uenige i HVA som fremmer kreft og hva som reduserer faren.
Skaldeman er ikke alene om å mene at raffinerte karbohydrater, for mye kunstig fett og for lite naturlig fett er en STOR risikofaktor, han har flere leger og ernæringsfysiologer i ryggen. Du får det til å høres ut som om Skaldeman er den eneste med dette synet og ALLE andre ernæringsfysiologer og leger taler ham midt imot. Faktisk fikk boka hans glimrende omtale av flere leger, overleger og ernæringsprofessorer her i Norge. Bla. Professor II innen ernæring - Dag Viljen Polezynski, lege Jens Veiersted, overlege ved Harstad sykehus - Karl Jensen, Iver Mysterud (biolog dr. philos), og mange flere. 
Jeg er enig med deg i at fanatismen kan bli for stor, men de fleste lavkarbere tenker nok mer på helsemessig slanking enn det mange andre gjør. Hvorfor ellers skulle vi leve så annerledes? Bare for å gå ned i vekt? Det kan man jo gjøre på alle andre måter uansett. Jeg velger iallefall lite karbo og mye fett for HELSENS skyld først og fremst. Å bare slanke meg kan jeg gjøre på dusinvis andre måter.