Sv: Mange av dere er på ville veier
Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
Jeg opplever ikke flaps første innlegg som noen kritikk av Skaldman og den filosofien han står for. Jeg opplever at Flap adverer oss mot å ta helt av, uansett hvilken filosofi.
Ja fett er nødvendig for kroppen, det samme er proteiner og karbohydrater. mengde og hva man skal spise mest/minst av var slik jeg oppfattet det ikke en del av diskusjonen i utgangspunktet.
Men Flap har rett i at vi tar av en del av og til.
Og jeg er enig med Silje i at vi skal ikke latteliggjøre det forskerne kommer frem til, vi skal høre på dem, men ikke være ukritisk. Det finnes faktisk en mellomting.
Ja, det er jeg også helt enig i Jeef- micro!
Nå har jeg lest igjennom boken av Skaldemann. Han hadde en enorm overvekt og følte vel nærmest at han hadde "kniven på strupen" ! Hans "kur" virket det er helt sikkert,- men hvor mange har over 60 kg for mye å ta av?? Det tviler jeg på at det er så mange her inne som har.
Jeg synes han fortalte ganske levende om hvordan hans vektreduksjon hadde vært, og hvordan han etterhvert tilsatte grønnsaker for å redusere vektnedgangen. Les boken før du bestemmer deg for å begynne på kuren!
Jeg har selv tatt av ca.40 kg på Atkins i løpet av 8-9 mnd. for flere år siden. Da skulle ikke karbohydratmengden overstige 8-10 g karbohydrater pr dag. Jeg spiste ikke spesielt mye fett, men fjernet f.eks. ikke kyllingskinnet eller fettranden på kotelettene. Hver enkelt må jo selv finne ut hvor drastisk de vil gå til verks, men "ta ikke helt av"! Jeg mener at kostholdet blir tross alt, for oss nålevende mennesker, mest naturlig og velsmakende om vi får i oss litt grønnsaker og ikke altfor mye fett. Bortsett fra det med fettmengden er Skaldemannkuren ikke ulik hverken Atkins eller Ketolysekuren. De funker dessuten også veldig godt!
Ketolysekuren har en "redningsplanke" hvis vekten ikke går ned. Da skal en f.eks. en tid spise 1000 kcal hvor mesteparten av kaloriene kommer fra ,ja nettopp, fett! Da får en fart på ketosen og kan sakte men sikkert øke karbohydratmengden.