Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-13, 13:24   #40
Stella27
Medlem

Stella27 sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Stella27 er ny på veien

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal, her.

Jeg blir litt bekymra når jeg leser denne tråden, for at jeg spiser for mye fett. En pakke smør varer ikke veldig lenge i huset her. Om vi baker lavkarbobrød (Nannah sitt) går det jo en del på skiva, og de fleste middager vi lager tilsetter vi en solid klatt smør i. Og 3 dl fløte i måneden? En liten fløtepakke varer ikke en uke en gang her. (Vi bruker ikke oljer av gammel vane, men har vurdert å starte med en som har mye omega 3 i seg for å sikre det.)

Vi spiser rent kjøtt (kjøttdeig, biffkarbonader, enkelte pølsetyper som har svært høyt kjøttinnhold, kylling og bacon) eller fisk kombinert med en stor porsjon grønnsaker, og bruker ost, smør eller fløte for å fete opp måltidet.

På jobb spiser jeg lunsj, og der varierer jeg mellom salat med ost/smør til "dressing" og avokado i, gresk yoghurt med nøtter og kanel, og CC med smør og kanel. Kaffe med fløte er som regel fast frokost.

Er jeg helt på jordet?

I følge ketolyseboka, skal man ligge mellom 65 og 75 prosent fett, det er MYE fett! Jeg må spise skjeer med cocoas fett for å nå det målet. Jeg er heller ikke redd for å spise smør, og vi teller ikke pakkene som går i gjennom dette husholdet. Jeg fikk høre et veldig godt råd når jeg staret på ketolyse for første gang for 2 år siden: "Ok, gjør slik som dette. Spis masse fett, og når du tror du har fått ideg nok, så spis litt til, da har du fått nok". Dette har jeg fulgt så godt jeg kan på ketolyse, og da har jeg havnet på ca 70 prosent fett. Jeg spiser en del kjøtt og kjøttdeig, kjøttet jeg spiser har mye fett. Jeg spiser også en del salater, agurk, avokado, grønn og gul paprika, seterrømme, meierismør, fløte. Jeg prøver å spise lite brød erstatninger, og redusere så mye på sukker erstatninger som jeg klarer.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat