Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av synsegulla, her.
Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.
Basisen er iallfall
Å unngå
- sukker
- andre høy-gi-karbohydrater (stivelse og også tilsatt fruktose, selv om det ikke regnes som høyGI)
- vanlig, billige oljer (omega6 og ofte av feil type)
- alkohol (la leveren få jobbe med å prosessere mat og vanlig avgifting, ikke gi den tilleggsbelastning)
- tilsetningsstoffer - spesielt de som ikke også finnes naturlig i mat(vi vet ikke hva disse gjør med oss på lang sikt)
- mel (en intoeranse for mange)
- finn dine egene intoleranser og unngå disse (melk er vanlig, men også andre)
- forsøk å redusere loaden av sprøytemidler i maten din om du har råd og mulighet...
Å få i seg mye av:
- naturlig omega3 både fra vegitabilske kilder, men mest fra fet fisk
- antioksidanter (fra all naturlig mat "med farge" som man tåler - blåbær, rødbeter, paprika, søtpotet (ja, liitt) rødkål, gulerøtter, appelsiner og krydder)
- noen særegne tips her: http://bodyecology.com/articles/top_...flammation.php
- proteiner fra varierte biter av dyret (lever, oksehale og andre ting inneholder gjerne andre mineralfordelinger/aminosyrer enn muskelkjøtt) og varierte kilder til protein (skalldyr, ,fugl, fisk, kjøtt av så mange ulike dyr som mulig...)
- vurder kosttilskudd ... En god del kan ha betennelsesdempende virkning, men det er også et langt lerret å bleke å finne fram til det som passer deg.
Gjør annet som støtter opp under prosessen:
- tren passe: hverken for mye eller for lite
- sov godt og nok
- unngå stress
- ikke "drep" maten fullstendig før du spiser den ... lett koking/rask steking er bedre enn helt døde matvarer
... og om du bor i et såkalt "sykt hus" så prøv å bytte bolig.
- normaliser mage-tarm dersom du har problemer her... (VIKTIG)
Se også
http://www.drweil.com/drw/u/ART02012...lammatory-diet
men vær klar over at "lavkarbo/lavfett-splitten" også preger synet på betennelsesdempende anbefalinger ... det finnes to leire.
Om du har muligheten til å ta en tur til Oslo så kan jeg tipse deg om et privat helsesenter som jobber blant annet med sånne problemstillinger.