Sv: Hjelp. Ang søting.
Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.
Malitol er jo helt greit, og finnes i masse godis på helsekostbutikkene. Vær bare forsiktig, slik at du ikke blir sittende noen timer på do... slik virker de for meg, så jeg skygger unna malitol.
Man må prøve seg frem ja.
Det er lite greit om du ser på fakta og ikke lar deg lure av Atkins m.fl. som vil selge "sukkerfritt". Å kalle det sukkerfritt når det er maltitol og maltitolsirup i noe er løgn. Et annet type sukker er mindre villedende. Det spørs hvor mye man vet om sukker/karbohydrater hvordan man skal beskrive de forskjellig søtningsstoffer og karbohydrater som alle blir til glukose ved nedbryting og øker blodsukkeret. Jeg tenker som så: øker det blodsukkeret er det sukker uansett hva man kaller det.
Og de såkalte fibre som ikke påvirker blodsukkeret går ikke tvers igjennom. Kaloriene kommer til blodet fra tykktarmen i form av fettsyrer (kalorier) etter at bakteriene i tarmen har produsert tarmgass med dem.
De vil vi skal tro det er uten kalorier og sukker for at vi skal spise det med god samvittighet,dvs hver dag. Men det er likefullt sjokolade og godteri. På Atkinssiden anbefales det å spise slike barer tre ganger dgl!!
Vi vil så gjerne spise sjokolade med god samvittighet, og det vet de og det utnytter de.