Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Opprinnelig lagt inn av CookingWithGas, her.
Men termodynamikkens lover klarer vi dessverre ikke å lure.
Er du virkelig sikker på det? Min erfaring med lavkarbo kontra andre kosthold har fått meg til å tvile på om det virkelig er så enkelt at mengden energi i maten målt ved å brenne maten i en liten ovn er ensbetydende med den mengden energi som kroppen tar opp og nyttiggjør seg. Lavt insulinnivå på grunn av begrenset karbohydratinntak begrenser muligheten til å lagre overskuddsenergi som fett, og da er det ikke unaturlig at kroppen slipper ut igjen dn energien den ikke trenger. Alternativt at mer energi brukes til interne prosesser i kroppen, som bidrar til vekttap? Ikke vet jeg, men jeg har i alle fall tatt av dobbelt så mye på lavkarbo uten å telle en eneste kalori eller føle sult som jeg gjorde på Vektklubb for en del år siden ved å gå konstant sulten og telle og veie hver minste ting jeg spiste. Så å påstå at vekttap kan defineres så enkelt som energi inn = energi ut vil jeg påstå er en grov overforenkling av de kroppslige prosesser. Hadde slanking vært enkel bareskolematematikk så hadde neppe overvekt vært et så stort problem i verden som det faktisk er i dag! Jeg tror at lavkarbo er et første skritt på veien til å forstå hvordan kroppen virkelig fungerer, og at man etter hvert blir nødt til å erkjenne at hvor mye energi en matvare avgir ved forbrenning i ovn ikke har så mye sammenheng med hvor mye energi kroppen opptar fra den samme maten! Om ikke annet så har vi ikke en forbrenningstemperatur på flere hundre grader inni oss, og det er ikke bare aske som kommer ut igjen...
|