Sv: Hyperthyreose og insulinresistens
Jeg tipper vel av lavkarbo for de fleste har en positivt regulerende virkning. Hos folk med svekket aktivitet i skjoldbruskkjertelen kan det medføre en oppregulering. Men siden den også regnes å være betennelsesdempende så kan jeg ikke tenke meg at lavkarbo vil ytterligere forverre (sykelig) høyt stoffskifte.
Når det gjelder goitrogener i større mengder er jeg personlig veldig usikker på om at større mengder av disse vil virke positivt på graves. Jeg tror man først bør undersøke og balansere jod og selen da det er flere undersøkelser som tyder på at ubalanser i dette kan bidra til å hisse opp både hashimotos og graves. Det er til og med forskere som mener at dette er to ulike symptomer på samme sykdom.
Videre finnes det forskning som antyder at mel&melvarer kan hisse opp begge disse sykdommene. Om dette er tilfellet så kan jo lavkarbo bare være til det gode...