Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-13, 21:11   #10
HyperThyra
Juniormedlem

HyperThyra sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Østfold
Alder: 57
HyperThyra er på en erverdig vei
Lightbulb

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tipper vel av lavkarbo for de fleste har en positivt regulerende virkning. Hos folk med svekket aktivitet i skjoldbruskkjertelen kan det medføre en oppregulering. Men siden den også regnes å være betennelsesdempende så kan jeg ikke tenke meg at lavkarbo vil ytterligere forverre (sykelig) høyt stoffskifte.

Når det gjelder goitrogener i større mengder er jeg personlig veldig usikker på om at større mengder av disse vil virke positivt på graves. Jeg tror man først bør undersøke og balansere jod og selen da det er flere undersøkelser som tyder på at ubalanser i dette kan bidra til å hisse opp både hashimotos og graves. Det er til og med forskere som mener at dette er to ulike symptomer på samme sykdom.

Videre finnes det forskning som antyder at mel&melvarer kan hisse opp begge disse sykdommene. Om dette er tilfellet så kan jo lavkarbo bare være til det gode...

Jeg tror det samme som deg og VET at jeg har veldig godt av å holde meg unna gluten, hvete og og andre raske karbohydrater.

Goitrogener i store mengder aner jeg ikke hvordan vil fungere. Jeg er veldig glad i brokkoli og blomkål, og da jeg f.eks. endelig begynte å gå ned i vekt i 2002 etter svangerskap i 2000, spiste jeg nesten hver dag 400g brokkoli, oftest i forbindelse med middag. Men hos meg vet jeg nesten 100% at Graves er utløst pga av STRESS.

Jeg kan ikke annet enn å bare prøve og feile og lære meg underveis hvilket kosthold som er optimalt for meg. For tiden hadde jeg satt pris på en viss oppgiring av stoffskiftet - innenfor normalområdet, selvsagt...

HyperThyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og sunn fornuft Svar med sitat