Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett
Vel - på storkjøkken regner man 180-200 gram "protein" (Protein i denne sammenhengen vil si beinfritt "kjøtt", "fisk" eller "fugl" ) på en middag. Og da skal det være "karbohydrater" (=potet/pasta/ris) og "grønnsaker" til... Noe mindre om det er forrett og dessert i måltidet.
Kjøttdeig oppfatter jeg litt annerledes fordi det ofte spises i gryter og taco. Dvs retter hvor det er mye mer næring i hele "retten" (som f.eks ost eller rømme i taco/lasagne/pizza) enn i en tradisjonell norsk middag med "protein, stivelse og grønnsaker". Dermed kan man spise mindre kjøtt fordi retten som helhet blir mer enn næringsrik nok -selv med redusert mengde "proteiner".
Husk også at "standardfamilien" hos gryterettprodusenter (og sikkert også hos REMA) består av 2 barn under 10år + 2 voksne.
Når jeg lager meg frokostomelett eller eggerøre er det to egg. Min erfaring er at om jeg ikke får spist til jeg er mett så blir iallfall jeg matfiksert og tryner lettere i nærmeste sjokoladeskål - eller noe annet "mindre lurt".