Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett
Opprinnelig lagt inn av index, her.
Jeg antar at denne dietten er beregnet som forberedelse til kirurgi, ikke som en slankekur! Snakket tildigere med en venn som har fått gjennomført GBP, og hun ble satt på en tilsvarende slankekur noen uker før. Ikke for å bli generelt slankere, men for å redusere størrelsen på leveren slik at det blir lettere å komme til ved kikkhullskirurgi. Leveren er visstnok det første som minker i størrelse ved slanking, og ved kikkhullkirurgi trenger man den plassen man kan få...
Som forberedelse til en GBP(og annen vektkirurgi) går man ofte 2-3 uker på en lavkaloridiett. Som du sier er det for å slanke leveren fordi alle overvektige har mye fett i leveren og dette fettet er det første som forsvinner når man går ned i vekt! Leveren må flyttes på/løftes opp under operasjonen og jo mindre den er, jo mindre sjans for skader!
Men, denne dietten skal ligge på ca 800- 1000kcal, verken mer eller mindre.
Der jeg ble operert, vil de helst at man skal gå på pulver, fordi da er det lett å regne ut hvor mye man får i seg og man er sikret et minimum av vitaminer og mineraler. Det er jo tross alt viktig når man er på vei inni en periode der man skal kjøre kroppen i underskudd av det meste over lang tid!
Jeg gikk ned 8 kg på 3 uker og da var jeg ikke veldig streng heller!
|