Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-13, 10:35   #22
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Helt uenig. Han sier jo at lavkarbo er positivt så lenge det gjøres på en fornuftig måte, men at man kan ta det for langt og at det da potensielt kan være skadelig. Med litt medisinsk kunnskap i bunn så er dette en helt korrekt uttalelse, og langt ifra meningsløs.

Du mener den er meningsløs slik den står. Slik den står så er det en uttalelse fra en lege, med den kunnskapen han/hun besitter fra før, og da er ikke dette meningsløst i det hele tatt. Det er en ganske nøktern og fornuftig uttalelse.

Ser her, ja! Nå begynner det å ligne på en diskusjon. Jeg skal her begrunne hvorfor jeg påstår at uttalelsen er meningsløs. Det opprinnelige sitatet lyder som følger:

Sitat:

Om man spiser lavkarbo, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig

Hvis jeg bytter ut et av ordene med et annet blir det akkurat like selvfølgelig:

Sitat:

Om man spiser mat, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig

Med referanse til en del urbefolkningers opprinnelig kosthold kan man selvfølgelig også si:

Sitat:

Om man spiser høykarbo, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig

Hvis man begynner å dra strikken for langt, er det ikke bra for kroppen. Det er en selvfølgelighet som man ikke trenger medisinsk utdannelse for å innse. Det er den eksklusive koblingen mellom lavkarbokosthold og strikkedraing som gjør sitatet meningsløst. Håper jeg har klart å vise det her!

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat