Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.
God morgen damer! Så trivelig å logge på og lese seg gjennom innleggene. Jeg har en veldig etterlengtet og velfortjent fridag i dag. Nå har jeg både legetime, frisørtime og et helt hus som bør undergå en streng hånd - men fri er fri! Vekta her i gården viste ufattelige og utrolige 68,6 i morges. Har merket det på kroppen også; buksa jeg kjøpte for 2 uker siden - som måtte lirkes på - sklir nå ned. Måtte veie meg flere ganger for å sjekke, men det viste det samme hele tiden. Det gjør det til en ekstra god dag altså - og er verdt en tickerendring  Nå lurer jeg på om jeg bør nedre målet mitt? Jeg tenkte meg ned i 67, men spørs om jeg bør tenke 65? Sist jeg gikk ned så mye var jeg 67,5 på det letteste; da var jeg rimelig "skrapa" i ansiktet og overkroppen. Tendensen til dette er her nå også, men jeg har masse, og da mener jeg masse, å ta av på mage, rumpe og lår. Tror jeg gjør det jeg for går det så går det, det er kroppen som bestemmer - såpass har jeg da skjønt 
Melk er melk tenker jeg. Er det melkeproteinet eller laktosen som er problemet? Siden du kan spise smør og ost høres det ut som det er laktose. Da finner det mange varianter å velge mellom. Er det proteinet derimot; da er totalt avhold løsningen. Sånn sett ble kokosmelkkakaoen god (nok) - fordi jeg ikke har alternativ. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage lasagne med kokosmelk en dag nå; det er type mat jeg savner. Med geiteosten min oppå 
Ikke gå i den fella at "målet alltid er rundt neste sving, da"... Da jeg var 59 så mente jeg at "jeg fremdeles kunne gå ned noen kg på lårene og magen"... selv om jeg begynte å se beina på brystkassen over puppene - og DER går grensa for hva jeg synes er pent iallfall. Det er noe med å akseptere at "vekta er bra" selv om fordelingen kunne ha vært bedre... og skal man endre fordeling så SKAL det ikke lenger være nedgang som er fokuset, men vedlikhohold av vekta og heller kroppsforming gjennom trening...
Det er helt sikkert at laktosen er hovedproblememet. Men jeg frykter også at det kan ligge noe i proteinet. Jeg reagerte på geitemelka (phøy!) den tredje dagen av provokasjonstestingen (da med ett glass geitemelk før hvert måltid). Dog - jeg kan spise snøfrisk i normale snofriskmengder uten problemer what-so-ever.
Når det gjelder "melk er melk" så er det faktisk mange som ikke mener det. Hvis man begynner å se på pasturisert/homogenisert vs upasturisert/ikke-homogenisert og A1-kasein vs A2-kasein så er det mange som mener at det ligger noe der. Jeg vet f.eks at pappa tålte "tank-melk" mye bedre enn pappmelk. På papp fikk han magesjau etter et glass. Så jeg har lyst til å se om jeg har arvet noe derfra. Homogeniseringen endrer jo melkefettet radikalt. Denne endringen gjennomgår ikke melkefettet i fløte og smør... (vet ikke hva som gjelder med ost) ...
Så jeg får se. Det er meg som er fasiten. 
http://thebovine.wordpress.com/2009/...-store-bought/
Edit. Det ser ut som at geitemelk inneholder a2-kasein. Og de relativt sjeldne kyrene som produserer a2-melk muligens ikke er noe for meg (men kanskje for deg?).
http://www.livestrong.com/article/39...asein-protein/
Sist redigert av smgj : 25-01-13 kl 10:16.
|