Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-13, 22:18   #25
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Hverken fedon-klinikken eller gynekologen nevnte noe om kroppsfigur som kriterie for å få diagnosen, og jeg har timeglassfigur og diagnosen.
Hadde høy c-peptid, uregelmessig/fraværende mens, hårvekst og kviser spesielt i ansiktet, så legen på fedon-klinikken mente det måtte være PCO eller PCOS.
Ble sendt til gynekolog som umiddelbart uttalte "vi trenger egentlig ikke gjennomføre ultralyden, men vi gjør det for å se om du har syster).
Og syster fant hun....... i hopetall
Så glucophage (metformin) samt høyde doser d-vitamin og omega3 har siden da (2005) vært en del av behandlingen, det samme gjelder lavkarbokosthold.
Merker godt de periodene jeg slurver med maten, da øker spesielt hårveksten nesten umiddelbart.

Ok, da tok jeg feil Grotingeling - beklager! Jeg bare antok at man la på seg mye rundt magen ved PCOS.
Men kan nevne at da jeg fikk diagnosen, veide jeg rundt 95 kg, er 173 høy og var 105 cm rundt livet
Nå veier jeg forøvrig 80 kg, og er 82 cm rundt livet. Pølsa sitter godt fast! Men skal gjøre en innsats når jeg er ferdig med en stressende periode nå fram mot sommeren.
Men jeg merket noe interessant vedr hårvekst i ansiktet. Det forsvant nesten helt da jeg var gravid for fire år siden, kom gradvis tilbake etter fødselen. Så gikk jeg tom for metformin i fjor vår. Var treg og fikk ikke tak i nye før i høst. I den perioden la jeg raskt på meg 4 kg, selv ved ok kosthold. Etter at jeg begynte med metformin igjen, gikk jeg ned 2-3 av disse kiloene, og nå de siste ukene har hårveksten avtatt merkbart!
Jeg tar en pille om morgenen, 850 mg, men legen har egentlig foreskrevet 2 ganger 850. Lurer på om det kan være lurt å ta til siste måltid også? Noen som vet?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat