Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-13, 12:32   #3
amritam
Medlem

amritam sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vitaminer i grønnsaker som blir kokt?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hva skjer med vitaminer og mineraler i grønnsaker når de blir kokt og spist sammen med kokekrafta? Slik som i supper. Det sises at noe av næringen blir borte når man koker grønnsaker og at man derfor burde bruke opp igjen kokevannet. Er det slik at de egentlig ikke blir borte på mystisk vis, men at de bare havner i vannet?

Jeg spiser jo gjerne mye av mine grønnsaker som IKKE spises rå i supper. Tomatsuppe med masse grønnsaker og kyllingsuppe med wokblanding/brokkoli spiser jeg flere ganger i uka.

Jeg er litt bekymret for om jeg får i meg nok vitaminer eller ikke i disse suppeperiodene. Stort sett hele vinteren går det mye i supper, gjerne 3 ganger om dagen. Kokevannet blir da alltid spist.

Noen vitaminer tåler jo ikke varmebehandling så godt slik at noe av det ødelegges og da finnes det jo ikke i kokekrafta heller. Men det ser ikke ut som om alt blir ødelagt. Jeg fant en liten oversikt her:
http://www.matportalen.no/verktoy/Ma...andling+av+mat

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat