Sv: For mye proteiner
Hei! Om urinsyre: 90 % av oss har nyrer som er genetisk svake for utskillelse av urinsyre. Altså er det en "heldagsjobb" for nyrene å skille ut/bryte ned urinsyre. Når vi da drikker alkohol, vil kroppen bryte ned alkoholen først, og setter urinsyra "på vent". Det hoper seg opp! Man kan faktisk kjenne "nåler" under huden på beina, på ørene og leppene. Føttene blir urolige. Jeg merker også at svinekjøtt og kullsyreholdigt drikke øker urinsyra i kroppen. Merk at det er forskjell på "damenivå" og "mannenivå" på urinsyra, når det gjelder medisinering, og at legene ofte ikke er obs på at damer får problemer/smerter på et lavere nivå. Heldigvis hjelper helt vanlige C-vitaminer nyrene med urinsyra! C-vitaminer er vannløselige, og virker i 12 timer, altså må du ta det 2 ganger i døgnet. Jeg har tatt så mye som 2 x 1 gr. Det hjelper i løpet av 5-6 timer på meg. Lett å prøve ut! Hvis du tar for mye C-vitamin i forhold til hva kroppen din trenger, så skilles resten ut som "rennaræv". Lurt å øke mengden over noen dager da..
|