Ferdig slanket, hva nå?
Vil bare fortelle min historie fra de siste 5 årene. Den kan være greit å få med seg for de som begynner å nærme seg målet. Jeg begynte med lavkarbo i januar 2009. Da hadde jeg en BMI på 30,5, og var dermed offisielt "feit". I løpet av 5 måneder gikk jeg ned rundt 30 kg og endte opp med en BMI på 22. I løpet av denne perioden leste jeg meg opp på alt som finnes av litteratur, og var veldig aktiv både på forumet og i omgangskretsen. Jeg tør påstå at jeg etthervert lærte meg mer om ernæring enn de fleste. Jeg vet altså hva som skal til.
Mange sier at lavkarbo er en livsstil. Og det er det! Jeg var overbevist om at dette kom jeg til å fortsette med resten av livet. Men problemet oppstår når du ikke lenger har noe mål å forholde deg til, når fristelsene omringer deg på alle kanter, og du ikke lenger har noe godt argument for å la være. Alle vet jo at du ikke blir overvektig av en enkelt utskeielse.. For min del startet utskeielsen sommeren 2011. Og har pågått siden. Ulykken var en 4 ukers ferie hvor vi bodde vegg i vegg med et bakeri. Oh yes ... Vi tok et bevisst valg om at denne måneden, da gir vi blanke, og kjøper ferskt brød til frokost hver dag. Lykke! Det er utrolig hvor dårlige vaner man kan klare å opparbeide seg på en måned. For når man først har kapitulert for brød er ikke veien så fryktelig lang til soft-is og pasta. If you're off low carb, you're off, ikke sant? Det sluttet ikke den sommeren. Det sluttet faktisk ikke før julen i år, hvor jeg for første gang på nesten 2 år gikk på vekten og fant ut at jeg hadde gått opp 15 kilo fra laveste notering, og 10 kilo over det som var målet den gangen. Men vi har ikke levd spesielt usunt. Halvkarbo er vel ganske dekkende. Og 7-800 gram vektoppgang per måned merkes knapt når du er normalvektig. Inntil du en dag ser selv i speilet, og innser at både "kula" og dobbelthaka er tilbake. Trist som faen! - som en mindre begavet forfatter en gang sa.
Heldigvis klarte jeg denne gangen å stoppe i tide. Godt hjulpet av en særdeles lite samarbeidsvillig garderobe som stadig ga hint om svunne tider. Så nå er jeg tilbake i gamet. 5 kilo ned siden nyttår. Veier mat og står i. Men så utrolig unødvendig; å gi de som snakker om jojo-slanking fullstendig rett! Vi vet jo hva som skal til, så hvorfor ikke bare fortsette med det, selv etter at målet er nådd? Lavkarbo fungerer fantastisk, halvkarbo gjør det ikke! Tro meg. Jeg har prøvd..
Sist redigert av CookingWithGas : 31-01-13 kl 22:13.
|