Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-13, 12:15   #43
Sweet Pink Kitty
Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja, virker det, så virker det! Never change a winning team, som det heter.

For meg ville et slikt opplegg blitt altfor skjematisk og merkelig. Hvis du mot slutten av året bare har hatt 26 sukkerdager f.eks. Føler du deg da tvunget til å klemme inn 5 til, bare for å fylle kvoten?

Jeg var svært avhengig av sigaretter for mange år siden, men klarte å slutte med den kosen. Hvis jeg skulle ha «unnet» meg 31 røykedager årlig ville jeg bare ha plaget meg selv i de resterende 334 dagene. Men det er meg, da.

-

Det er vel ikke verre enn hvis man fører en treningsdagbok eller fører budsjett. Jeg gjør begge delene, jeg er en som liker å ha orden og oversikt, jeg elsker skjemaer, det gjør at min hverdag er enkel å forholde seg til. Det er derfor jeg vet hva jeg skal spise om tre uker, for jeg elsker å planlegge.

Men nei, som sagt handler ikke dette om å må noe som helst. Dette er noe jeg kan unne meg hvis jeg har lyst. Har jeg lyst på kake med sukker den ene dagen så er det en utskeielsesdag. Har jeg igjen fem dager så er ikke det dager jeg må bruke opp, men da vet jeg at jeg kan bruke dem hvis jeg har lyst.

Det virker som du tror dette handler om avhengighet. Hadde det vært det hadde jeg forstått tankegangen din. Jeg er dog uenig. For jeg klarer meg fint uten, det er ikke slik at jeg går rundt og tenker "jeg bare MÅ ha noe med sukker i". Dette er faktisk noe jeg velger selv fordi jeg har lyst. Hadde f.eks legen min sagt til meg at du aldri igjen kan ha slike utskeielsesdager så hadde det ikke vært et problem. Men slike utskeielsesdager gjør mitt liv rett og slett at livet er deilig.

Og dermed blir det også en stor forskjell: for det blir altså ikke noe som plager meg 334 dager i året. I motsetning til å gjøre livet surt, så gjør det bare livet mitt herlig, det gir meg ytterligere livsglede, akkurat som lavkarbo generelt gir meg livsglede.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat