Sv: Bruker dere ketolyse-vitaminene?
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Jeg tror at spesielt i en fase hvor man endrer kosthold så vil kroppen trenge mer vitaminer/mineraler enn "normalt" fordi den tross alt må øke andelen av fettforbrenningspunkter og venne seg til å bryte ned en annen mat enn før. Så i denne perioden kan det godt hende at opptaket heller ikke er på topp - og det i en periode med forsterket behov. Sånn sett tror jeg det er viktig å fylle etter med vitaminer/mineraler i denne perioden. Etter et par måneder bør kostholdet ha "satt seg" og kroppen er utav den verste ombyggingsfasen og forhåpentligvis en velsmurt maskin - da kan man redusere eller slutte med tilskudd. (Husk at disse vitaminene og mineralene til syvende og sist er nødvendige for at alle pyttesmå prosesser i kroppen skal ha "delene" for å kunne jobbe.)
Som vanlig kan man ikke snakke særskilt for den enkelte, bare generelt. Men ... jeg vil si at for å redusere de potensielle innføringsproblemene mest mulig - så ta iallfall noen av dem. Magnesium, selen og sink ser jeg på som å kanskje være særskilt viktige i denne fasen - og vann og salt. Selen kan du fikse ved å spise en brasilnøtt eller to daglig (med noe av skallet på), men sink og magnesium kan det være vanskelig å få nok av iallfall i starten av et lavkarbokosthold.
Og ikke minst kalium. Vil nesten si at de er de viktigste grunnet denne vanndrivendeeffekten.