Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-13, 11:46   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Men, uansett blir det jo veeeldig lite karbo igjen etter at gjæren har spist opp sukkeret i honningen 1 ts honning fordelt på 8 -10 boller er jo i utgangspunktet kjempelite minus det gjæren spiser opp, så vil jeg tro det er tilnærmet null
Tror nok ikke du vil få like vellykket resultat uten sukker til gjæren dessverre

Agavesirup har desidert lavest glykemisk indeks av de to alternativene på 30, mot honning på 76 (vanlig sukker 100). Så dersom du bekymrer deg for sukkeret er kanskje agave det beste
Honning er derimot litt enklere å få tak i

Hehe

Jeg er ikke bekymret for sukkeret for min del - jeg er mer nysgjerrig om det virkelig er nødvendig. I brødbakst bruker man jo sjelden sukker - og der det er i bruk er det iallfall ikke nødvendig... men selvfølgelig har vanlig mel stivelse og ikke fiber. Så det kommer i stor grad an på gjærens evne til å benytte fiber som drivstoff om man kan bake disse bollene helt uten sukker.

Og... er det ikke nødvendig - og bollene blir like gode, vel - så har man lært noe. Men det blir ikke meg på en stund ennå. Er rett og slett ikke i bakehumør.

Når det gjelder agavesirup og glykemisk indeks så er det et vepsebol av meninger som jeg ikke har tenkt å begi meg inn i.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat