Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-13, 13:50   #18723
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Stemmer det at man kan spise opp til 150 gram, men vil man da gå ned i vekt, eller vil det være et "normal kosthold for dem som er normalt vektige"?.
Slik jeg har forstått det så går man mer ned i vekt, jo lavere man er på karber. Tror at om man ikke setter seg skikkelig inn i dette med fett og karber, så kan man virkelig rote seg bort med grovkarboen. Kjøre grovkarbo med "mye" karber, og masse fett, det er vel ikke beste kombinasjonen? Jeg tror nok det er en slags kompromiss løsning ja. Skal man spise grovkarbo og gå ned i vekt, så må man være mer forsiktig med fettet, stemmer ikke det ?

For mange stemmer det at du må lavest mulig ned for å gå ned. Men at det gjelder for mange betyr ikke at det stemmer for alle, eller flesteparten. Jeg går mye mer ned når jeg spiser 50-70 gram pr dag, i forhold til nede på 15-20 gram pr. dag. Alle mine kilo har jeg gått ned på et sånt inntak, og jeg var ganske så overvektig da jeg begynte, med mine 116 kg.

Men ja, man må kanskje passe litt mer på det totale inntaket, om man spiser mer karbohydrater, da ketosen gjerne gjør at alt av søtsug, sult osv forsvinner. Og når man da må passe på det totale inntaket, så er det fettet det må gå ut over, siden det er det som gir mest energi pr gram.

De som forfekter grovkarbo sier IKKE at man skal spise ubegrenset med fett. Dette er jo noe Grethe Roede og gjengen har funnet på den siste tiden. Hvis folk mener de kan spise så mye fett de vil, så er det noe de har valgt å få for seg, heeeelt selv.

Man bør legge inn i regnskapet hva man faktisk klarer å holde seg til. Det hjelper ikke å spise 20 gram karbohydrater pr dag i et år og gå ned 30 kg, for så å "sprekke" fordi at man ikke klarer å ha det som livsstil, gå opp alt, også måtte begynne på nedgangen igjen.