Sv: Resultat etter tiden på lavkarbo.no
Jeg har vært medlem siden februar 2004. Vekta mi da var et sted rundt +/- 70 kilo mener jeg å huske. Målvekt var den gang 62 kg.
Jeg har levd etter Atkins prinsipper stort sett siden 1982 da jeg leste den første boka. Den var ikke helt god å leve etter - men jeg tilpasset det "min måte", med hovedvekt på fett, proteiner og grønnsaker - lite karbo. (energiprosent hhv 60-75/25-30/10-5). Har vedlikeholdt i mange år - rundt 60 kg, men etter en periode med skader/sykdom/sykehus etc med karborik kost, var vekten plutselig steget til nærmere 80 kg. Da jeg så ferie bildene fra Mauritius sommeren 2003 kjente jeg ikke meg selv igjen. Helt "plutselig" så jeg overvektig ut i forhold til mine drøyt 1.62 cm. Vekta stoppet på 78,5 kilo. Viste fra før av hva slags kroppen min trivdes bst med og ny Atkins utgave ble bestilt - det ble kraftig skjerpings. Jeg har stor metabolsk motstand (uansett fettmengde), ødelagt forbrenning etter mange GR-lignende kurer i ungdommen, lavt stoffskifte og en del andre fysiske plager. På Atkins kosthold med mye fett er huden glatt, håret blankt og og er kvitt en masse "vondter" jeg slet med før. Blodprøvene er så "perfekte" at legen finner det unødvendig å medisinere meg lenger, - noe som både er bra og litt vondt på samme tid. Har nemlig sterke symptomer på lavt stoffskifte selv om prøvene nå ligger "innenfor normalen". Jeg tar av veldig seint. De siste 1.5 kg sitter som spikra, men jeg har jo fått en del muskler - så reelt sett har jeg vel egentlig nådd målet jeg satte i 2003.
Jeg har gått stegene fra induksjon, til vedvarende og pre-vedlikehold. Har vedlikeholdt på rundt 63,5 kilo +/- det siste 3/4 året. Fikk dessverre en uønsket vektoppgang i forbindelse med fars sykdom og død. Diakonhjemmet sykehus er neppe kjent for store kulinariske muligheter, - og det ble lite trening ved sykehussengen. 1. januar veide jeg 66,8 kg. Har gjennomført en 14 dagers Atkins intro for å rense ut karber og har øket gradvis. Lå forrige søndag på 64.8 kg og har denne gang satt meg et mål på 62 kg som før. Men alt under 63,5 er "jomfru kilo" og egentlig en bonus. Trengte bare en utfordring. Får på meg og kan knappe igjen "målbuksa" mi, men den er enda ubehagelig å sitte i.
Tror de fleste oppfatter meg som slank, - med en frodig figur - og kiloene pr idag plager meg ikke fysisk. Det er kun "kosmetisk". Jeg er snart 50 og kan ikke vente å ha ungpikefigur. Kunne tenke meg å bli kvitt et par tre kilo løs hud, men det er vel også slikt som følger med alderen.
I morgen er det ny veiedag - når jeg når 63.5 settes vekta bort igjen. Men med en del mindre optimale dager denne uka (pga kveldsvakter) regner jeg ikke med nedgang. Alle klærne passer og sitter godt og jeg er egentlig ganske så fornøyd