Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)
Min personlige mening er at dersom du ikke har behov for å gå ned i vekt eller noe problem med karbohydrater (fordøyelse, velvære, klarhet i hode osv), så ser jeg ingen grunn til at du skulle måtte gå på lavkarbo. Du sier du vil bli kvitt magefettet, men jeg tror ikke lavkarbo er bedre eller verre til det enn hva lavkalori er.
Når det er sagt, tror jeg det er tips og triks du kan låne fra lavkarbo som kan være til hjelp: mettende mat! Det trenger ikke være høyt i fett (altså energi) for å være mettende. Det er nok individuelt hva som er mettende. For eksempel nevner mange avokado, men der kjenner jeg meg ikke igjen. Selv finner jeg følgende mat god på metthetsfølelse: egg, kylling, kalkun, kikerter, nøtter, tomat!, spinat, tunfisk, bønner, blomkål, brokkoli, rosenkål...
Men dette er som sagt min personlig mening. Andre her vil sikkert sverge til at lavkarbo som livsstil for både de tykke og de smale er å anbefale. Jeg vet ærlig talt ikke selv. 
Jeg har merket en generell tendens til at de som har begynt fra normalvekt til lavkarbo har lagt på seg, og at de som startet som overvektig har måttet følge med på kalorinivået når de nærmer seg målet sitt.
Helt til slutt (burde vel egentlig ha sagt dette først), så trenger du virkelig ikke gå ned i vekt. Du har samme høyde, alder og kjønn som meg, så om jeg ikke husker helt feil så er du 4-5 kilo unna undervekt. Enda en grunn til å anta at lavkarbo vil gjøre at du legger på deg, i hvertfall litt. Jeg håper du tar det i beste mening når jeg sier: vær fornøyd med hvordan du er. 
Sist redigert av Ziltoidia : 17-02-13 kl 14:39.
|