Vis enkelt innlegg
Gammel 18-02-13, 09:49   #12
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Tusen takk!:-) Har litt flere spørsmål;-) Har nå så vidt begynt, vil virkelig teste ut dette. Gjør også dette pga alle 'helsegevinstene' jeg har lest om rundt lavkarbo. Har hatt en hverdag hvor jeg ble mye trøtt og slapp, særlig etter lunsj hvor det fordet meste gikk i brød, noen ganger knekkebrød. Sliter også endel med hodepine. Ble/blir også ofte oppblåst og får kramper/knip i magen. Håper at dette kan bli bedre ved et kosthold som dette?
Begynte igår med middag; kyllingfilet surret med bacon rundt, saus av creme fraiche og stekesky, - salat med brokkoli, slangeagurk, stangselleri, ruccola. Frokost idag; Bacon (stekt i litt meierismør) og eggerøre laget med lettmelk. Lettmelk og creme fraiche er det eneste jeg hadde, men det burde vel heller vært helmelk/fløte og seterrømme...?:-)
Nå som jeg har begynt kjenner jeg at jeg får litt kalde føtter og 'angst'. Føler liksom at jeg legger på meg ved hvert måltid jeg spiser, blir så rart og unaturlig med så mye fett..

Hvilke bivirkner bør jeg regne med/forvente i starten og når vil jeg merke 'effekten' av å ha lagt om til dette kostholdet? Kan jeg trene som vanlig?:-) Og - MÅ jeg unnvære kaffe i to uker?:-)

Bruk fullfete produkter, men du trenger ikke å gå til lengder for å tilføre fett dersom du passer på å bruke varer som har naturlig fett i seg. Skjønner du forskjellen? Spis gjerne egg og bacon, men du trenger ikke å steke bacon i smør eller heller baconfettet over olivenene... om du skjønner forskjellen.
Og halve måltidet bør være i form av grønnsaker.

Når du går rett over til ketogent - som det ser ut for at du gjør - så kan du nok regne med 1-4 uker med slapphet og til tider lett hodepine. Du har en karbohytrat-vant kropp til "avrusing". Flere har erfart at dette går raskere/lettere over med
- nok vann
- nok salt
- vitamintilskudd. Ketolysetilskuddene er spesielt tilpasset den oppbyggingen kroppen din trenger fra å forbrenne karbohyddrater til å forbrenne fett så bruk gjerne disse i minst 1-2 måneder.

Unaturlig med fett? Nei - det som ikke er naturlig er det vi har gjort de siste 20 årene - å fettet ut av mat som vi har spist i tusenvis av år... Som "lett"- melk. I den grad man drakk/brukte lettmelk før i tiden var det fordi man laget smør/rømme som man også spiste. Så i sum spiste man "helmelk" - bare i to separate deler. Og fete dyr var den flotteste maten. Men selvfølgelig bør mengden mat og aktivitet passe til hvor mye man spiser. For de fleste går dette "av seg selv" på lavkarbo fordi dette er mat som ikke kødder med mettheten på samme måte som lettprodukter og mye lettfordøyelige karbohydrater gjør.

Om du er usikker så anbefaler jeg deg dessuten å låne eller kjøpe noen bøker om kostholdet. Et ubetenkt lavkarbo har nok potensiale til å være nesten like skadelig som andre typer kosthold - og når man har litt kunnskap bak det man gjør så vil det være lettere å gjennomføre og ikke minst forstå hva og hvorfor.

Lykke til.